Alleen sukkels hebben het te druk. We leven in een overvolle wereld. Telefoontjes, mailtjes, appjes en Facebook berichtjes worden dagelijks talloze keren behandeld. Dat kan stress opleveren. Iets wat we liever niet hebben. Hoe kunnen we ons focussen in een wereld vol afleidingen? 5 tips tegen drukte en stress!

‘Our ability to be fully present in the moment is our most rewarding capability, allowing us to find real joy, to cherish moments and experience connectedness’ – Tony Crabbe

Ik heb het druk

Hoelang kun jij ’s ochtends zonder je eerste dosis e-mail van de dag? En hoelang duurt het voor je daarna je eerste kop koffie neemt? Het is het begin van een nieuwe drukke dag. Op weg naar je werk eet je nog snel een boterham.

Op je werk aangekomen ga je van vergadering naar vergadering. Tussen de vergaderingen door reageer je op mailtjes en appjes. Je probeert alle ballen in de lucht te houden, over op te reageren, alles te doen, maar er is altijd meer. Je dreigt kopje onder te gaan, maar daar mag je niets van laten blijken. Dus je ploetert maar weer door en doet nog harder je best, zonder op te kijken.

Dan komt het moment dat je weer thuis arriveert. Je gedachten zijn half bij het werk en half bij het gezin. Een verdeelde aandacht. Je bent snel geïrriteerd. Je probeert je te ontspannen met een glas wijn voor de televisie, waarna je uitgeput naar bed gaat (na nog een laatste keer op je smartphone gekeken te hebben of er geen berichtjes meer zijn binnengekomen).

Je slaapt ligt. Je brein maalt door. En dan is het de volgende dag. De wekker gaat en je strekt je hand uit voor je eerste dosis e-mail van de dag……

Waarom we denken dat we het druk hebben

Misschien is dit voorbeeld wat overdreven, maar uit ervaring weet ik dat er veel mensen zijn die op een soortgelijke manier hun leven. Drukte overheerst ons. Drukte betekent ‘altijd aan staan’, te veel ballen in de lucht houden, een overvolle agenda en een dagelijks gejaagd gevoel.

We denken dat we het druk hebben omdat we zoveel moten doen, op ons werk en thuis. Iedereen stelt steeds hogere eisen aan iedereen.

Deze 1 minuut video geeft je een snelle eye-opener. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips.

Waarom we het in feite druk hebben

Druk zijn is een excuus. Druk zijn is de makkelijkste optie die er is. Druk zijn betekent dat we onze dag laten bepalen door andere mensen. Het is makkelijker om te reageren op de agenda van anderen, dan je te houden aan je eigen agenda. Het is makkelijker om te proberen alles te doen, dan om te kiezen wat wel en wat niet. Er is meer moed voor nodig om minder te doen.

Druk zijn is een verslaving

Iedere keer dat je je mailtjes of berichtjes checkt, komt er een kleine hoeveelheid stimulerende dopamine vrij. Dopamine is een stofje dat zorgt voor een geluksgevoel. Het is één van de redenen waarom we sporten bijvoorbeeld fijn vinden om te doen. Tijdens het sporten wordt er dopamine aangemaakt.

Onderzoek toont aan dat we gemiddeld om de 6 minuten de verleiding hebben om naar onze mobiel te grijpen. Dat staat gelijk aan de behoefte om 150 keer per dag berichten te beantwoorden. Dat is veel, maar niet verrassend. Kennis is tegenwoordig overal.

Drukte zit ook in onze maatschappij verweven. Wie niet druk is, doet weinig. We vertellen het liefste hoe druk we het wel niet hebben om van alles te doen op een dag. De zin ‘alleen sukkels hebben het te druk’ komt niet in ons naar boven. Goed. Genoeg over drukte. Wat kunnen we tegen de drukte doen?

Praktische tips tegen drukte en stress

1. Laat perfectie varen en maak keuzes

We proberen alles zo perfect mogelijk te doen. Zo willen we ons werk perfect doen, een perfecte echtgenoot zijn en daarbij ook nog een perfecte vader of moeder zijn. Maar ons streven naar perfectie brengt veel stress met zich mee. Perfectie bestaat niet. Heel goed is ook goed genoeg. Laat het idee van perfectie varen.

Stel in plaats daarvan prioriteiten. Wat is belangrijk voor je? Waar hecht je waarde aan? Wat wil je écht? En als je dan toch beslist om keuzes te maken, dan is de ochtend het beste moment. Je brein heeft dan de meeste energie en is fit genoeg voor het maken van keuzes.

2. Breng meer focus aan

Het gaat niet om meer doen. Het gaat om minder beter doen. Kantoorpersoneel wisselt om de drie minuten van taak. Uit onderzoek blijkt tevens dat je veertig procent meer tijd nodig hebt om afwisselende taken af te ronden.

Maak daarom afspraken met jezelf en cluster je taken. Bepaal op welke momenten je de mail en overige berichten gaat beantwoorden. Hetzelfde kun je doen voor andere activiteiten zoals social media, maar ook bijvoorbeeld je vrije tijdsbesteding (me-time).

3. Weersta de verleidingen

Of nog beter: vermijd afleidingen. Als je minder ongezond wilt eten, kun je dat gemakkelijk aanpakken door geen ongezonde dingen meer te kopen. Je kunt dan ook niet meer ongezond eten. Hetzelfde geldt voor ‘druk zijn’. Zet je mobiel op de vliegtuigmodus als je geen berichten of telefoontjes wilt ontvangen. Maak er een gewoonte van om dit minimaal één uur per dag te doen.

Hoe ga jij om met het ‘ik heb het druk syndroom’? Welke tips heb je voor onze volgers? Laat het ons hieronder weten en inspireer anderen met je tips!

Meer focustips

Boekentips artikel