Assertiever worden is een kunst. Je bent van nature gewend om je niet te bemoeien met conflicten en ruzies. Terugtrekken is soms een goede manier, maar je hebt zelf al door dat dit niet altijd de manier is. Het gaat altijd om de balans. Volg de 4 stappen voor jouw piekervaring!

Goals transform a random walk in a chase’ – Mihaly Csikszentmihalyi

Voor jezelf opkomen

Vind jij niets zeggen vaak makkelijker dan voor jezelf op komen? We vinden het vaak moeilijk om lastige gesprekken te voeren. En door het probleem uit de weg te gaan lijkt het leven makkelijker.

Maar dat is natuurlijk niet waar. Weglopen voor moeilijke gesprekken en over je heen laten lopen maakt je leven altijd moeilijker. Vooral op de lange termijn brengt dit schade met zich mee. En dat is precies wat we niet willen bereiken.

De slachtofferrol

We geven liever andere mensen op de schuld, dan dat we de verantwoordelijkheid bij onszelf neerleggen. Toch is dat precies wat we moeten doen. We willen geen leven waarin we constant klagen over andere mensen. Dat is simpelweg geen leven. Bovendien is het leven te mooi om je druk te maken over anderen.

  1. We klagen vaak over andere mensen waar die ander niet bij is. Dit helpt niet om de situatie te verbeteren. Wat kun je dan doen? Begin met het voeren van een gesprek.
  2. We spelen verstoppertje. Zodra er iemand anders is die meer overtuiging heeft dan jij, stop jij met praten. Wat kun je doen? Eis je plek op.

Assertiviteit gaat niet om agressief zijn. Het gaat om verantwoordelijkheid nemen over je eigen leven. Nee zeggen in situaties waar je anders altijd ja tegen zegt. Assertiever worden gaat over tijd voor jezelf nemen.

Van weten naar doen: assertiever worden

Een gebrek aan zelfvertrouwen leidt tot besluiteloosheid, twijfels en angst. Daardoor kom je niet in beweging. Je weet wel wat je moet doen, maar je doet het niet. Het volgende 4 stappenplan helpt je assertiever worden:

1. Stel doelen

Om voor jezelf op te komen heb je zelfgekozen doelen nodig. Dit is de meest gemaakte fout. Óf we maken geen doelen óf onze doelen zijn niet belangrijk genoeg. Dan zouden we namelijk vaker nee zeggen tegen anderen.

Niet weten wat je écht wilt, komt voort uit onduidelijke doelen. Wat zijn je doelen voor de komende 5 jaar? En je doelen voor dit jaar? Wat wil je écht? Wat staat er op je wensenlijstje? Welke dromen en doelen wil je waarmaken?

Doelen geven richting aan je leven. Zonder doelen is de weg vóór je een mistbank. Je hebt geen helder zicht. Doelen stellen is de eerste stap in het omzetten van het onzichtbare (niet weten wat je wilt, keuzes maken, beslissingen nemen etc…) in het zichtbare. Met heldere en duidelijke doelen trekt de mist weg. Je ziet de weg weer en kunt koers zetten in de richting waar je naartoe wilt. Stap 1 is verreweg de belangrijkste stap.

2. Ga op in de activiteit

Als we écht van weten naar doen willen, dan zijn we meer zelfvertrouwen nodig. Zelfvertrouwen om onze doelen te verdedigen en onze tijd te bewaren. Wat is de makkelijkste stap die je kunt nemen op je belangrijkste doel? Neem die stap vandaag.

Al is het maar één telefoontje plegen, een mail versturen of één keer nee zeggen tegen iemand. Doe het. Alleen op deze manier kun je de juiste vaardigheden ontwikkelen om actie te ondernemen. Deze actie leidt tot meer zelfvertrouwen zodat je morgen, of als je de smaak te pakken hebt vandaag, de volgende actie kunt ondernemen

3. Schenk aandacht aan wat er gebeurt

Een volledige focus op onze doelen en activiteiten kan ons een onwennig gevoel geven. We zijn niet gewend om ‘zomaar’ actie te ondernemen en tijd voor onszelf vrij te maken. Hou daarom het totaalplaatje in de gaten. Wat gebeurt er om je heen?

Schenk aandacht aan wat er met je omgeving gebeurt, maar doe er verder niets mee. Accepteer de omgeving zoals die is. Het gaat om je persoonlijke groei. En die groei ontstaat door je aandacht bij je doelen te houden. Wees voor de volle honderd procent toegewijd aan je doelen.

4. Leer genieten van de directe ervaring

En als je dan bezig bent met assertiever worden, jezelf ontwikkelen en in actie komen: geniet van het proces. Geniet ervan dat je beetje bij beetje meer zelfvertrouwen krijgt. Met meer zelfvertrouwen creëer je meer controle en grip op je leven. Nee zeggen, voor jezelf opkomen en actie ondernemen wordt daardoor makkelijker.

Stap definitief uit je comfortzone

De route naar persoonlijk succes is niet gemakkelijk. Voor meer assertiviteit moeten we continu uit onze comfortzone stappen. Kijk naar je verleden en stel jezelf de vraag: waar ben ik trots op? Wat voor successen heb ik bereikt? Wat zijn de drie grootste succesmomenten uit mijn leven? En had je ooit verwacht dat je dit zou bereiken voordat je er aan begon?

Voor bijna alle succesmomenten moeten we buiten onze comfortzone stappen. Of het nu gaat om assertiever worden, meer zelfvertrouwen ontwikkelen of actie ondernemen. Begin met de kleinst mogelijke stap. Zet je teen buiten je comfortzone, daarna je hele voet om vervolgens je hele lichaam, de grote stap, te zetten. Aan jou de keuze.

Wat heb jij gedaan om assertiever te worden? Of wat ga je doen om meer assertiviteit en zelfvertrouwen te ontwikkelen? Ik ben benieuwd. Laat het me hieronder in een reactie weten!

Meer zelfvertrouwen tips

Boekentips artikel