Autosuggestie oefeningen: geloven en vertrouwen in jezelf!

Autosuggestie oefeningen voor de juiste mindset. Een positieve mindset aanleren is niet iets wat je in één dag doet. En je zelfvertrouwen vergroten ook niet. Hoe kunnen autosuggestie oefeningen je helpen om meer geloof en vertrouwen in jezelf te kweken op de lange termijn?

‘Any idea, plan, or purpose may be placed in the mind through repetition of thought’
– Napoleon Hill

Geloof is een mindset

Geloven in jezelf en je talenten is een mindset. Napoleon Hill schrijft in zijn bestseller ‘Think & Grow Rich’ dat er drie manieren zijn om je mindset te trainen:

  1. Verbeeldingskracht ontwikkelen.
  2. Autosuggestie oefeningen toepassen.
  3. Onderbewustzijn trainen.

In dit artikel leer je autosuggestie oefeningen toe te passen in de praktijk. Volgens Hill kun je met autosuggestie je geloof en vertrouwen trainen waardoor je meer zelfvertrouwen kweekt. Met zelfvertrouwen kun je concrete plannen maken en actie ondernemen op je doelen.

In de video hieronder leg ik in 1 minuut de drie krachtigste technieken uit om autosuggestie te trainen. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips.

Autosuggestie en magneten

Geloof is een mindset die je kunt creëren via autosuggestie. Het is bekend dat je gaat geloven wat je voor jezelf blijft herhalen, ongeacht of het waar is of niet. En dat geloof noemen we autosuggestie.

Als je een leugen keer op keer herhaalt, komt er een moment dat je die onbewust accepteert als de waarheid. Sterker nog, je zult ervan overtuigd zijn dat het waar is.

Vergelijk autosuggestie, ook wel zelfsuggestie genoemd, met de werking van een magneet. Wat is het verschil tussen een kleine en grote magneet? Juist. De mate van aantrekkingskracht.

Hoe meer je autosuggestie oefeningen gaat toepassen, des te groter wordt het geloof in jezelf. Je ontwikkelt een grotere magneet. De grote magneet trekt meer dingen naar je toe.

Selffulfilling prophecy

Elke gedachte, elk idee, plan of doel in jouw mind trekt soortgelijke gedachten en ideeën aan. Neem het volgende voorbeeld, gebaseerd op selffulfilling prophecy, als voorbeeld.

Stel je voor dat je, zoals iedere voetballer, veel de bal wilt hebben in een wedstrijd. Wanneer spelen je teamgenoten de bal over? Los van je talenten heeft dit te maken met hoe je denkt.

Als je denkt dat je niet goed genoeg bent, uit je dit ook in je houding. Je schouders hangen omlaag en laat je hoofd hangen. Door je houding vraag je minder vaak om de bal. Met als gevolg dat je ook minder ballen ontvangt van je teamgenoten.

Hetzelfde geldt voor presenteren. Je kunt jezelf gemakkelijk de put inpraten. De kans is aanwezig dat je niet goed voorbereid, bang om te falen of angst hebt voor spreken in het openbaar. Als je dit vaak genoeg tegen jezelf zegt, wordt dit ook werkelijkheid.

Angst of zelfvertrouwen?

Er is goed nieuws! Volgens Hill maakt je onderbewustzijn geen onderscheid tussen constructieve en destructieve gedachten. Het gaat aan de slag met de gedachten die jij erin stopt.

Het onderbewustzijn zet een angstige gedachte net zo makkelijk om in werkelijkheid als een gedachte van zelfvertrouwen. Andersom werkt het dus exact hetzelfde. Wat je aandacht geeft groeit. Net als met de magneet.

Autosuggestie oefeningen

Verander je mentale kracht en ontdek dat een gebrek aan zelfvertrouwen je grootste zwakheid is. Volgens Napoleon Hill kun je je mindset veranderen in moed, door middel van autosuggestie. Hij beschrijft in zijn boek drie oefeningen om autosuggestie te trainen:

1 Visualiseren

De eerste stap is exact weten wat je wilt en dit visualiseren. Zie, voel en geloof alsof je het doel al hebt bereikt. De zeven stappen van creatief visualiseren helpen je bij het uitvoeren van de eerste oefening.

2 Herhalen

Herhaal de eerste stap minimaal één keer per dag. Je onderbewustzijn trainen kost tijd en geduld. Dat is ook de reden waarom weinig mensen zich ermee bezig houden. Autosuggestie is een krachtig hulpmiddel op de lange termijn. Je kunt je mindset niet in slechts één dag langdurig veranderen.

3 Uitspreken

Leg je verklaring uit de eerste stap naast je bed neer en lees haar voordat je gaat slapen op. Dit is een goede methode om jezelf te checken. Heb je vandaag de autosuggestie oefeningen gedaan? Waarom wel of niet? Vlak voordat je naar bed gaat, kun je je doel alsnog uitspreken.

Wat zijn jouw ervaringen met autosuggestie? Plaats hieronder een reactie en inspireer anderen met je verhaal!

Meer Zelfvertouwen Tips

Boekentips Artikel