Dankbaar zijn voor wat je hebt: 3 Tips

Vind je van jezelf dat je vaker stil kunt staan bij wat je al hebt? Goed plan. Je geluk hoef je niet te kopen. Dankbaar zijn voor wat je hebt is makkelijker dan je denkt. Maak jezelf en anderen om je heen gelukkiger met 3 tips!

De wijze woorden van je oma

Je lieve oma leerde het je graag: ‘Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.’ Eerst de kleine dingen omarmen voordat je van de grote dingen kunt genieten.

Wat is dankbaarheid precies?

Het uiten van dankbaarheid is eigenlijk de basis voor geluk. Iedereen uit deze dankbaarheid op een unieke manier. Waardering geven aan jezelf en de dingen om je heen.

Het is de positieve kant van alledaagse dingen inzien, iemand bedanken in je leven, iemand complimenteren, bidden. En zo zijn er talloze voorbeelden om je dankbaarheid te tonen.

Dankzij dankbaarheid krijg je positieve emoties. Het kan je stemming direct veranderen en als je dagelijks dankbaarheidsoefeningen doet, kan dit je leven veranderen. Je leert om de wereld meer in perspectief te zien.

Toch zien de meeste mensen dankbaarheid alleen terug in de vorm van cadeautjes, het geven van geld of iets terug doen voor de ander. Dankbaar zijn voor wat je hebt, doe je in de eerste plaats zelf.

Mensen die vaker dankbaarheid uiten zijn gelukkiger

Uit onderzoek van Sonja Lyubomirsky, Professor Ph.D. aan de Stanford University, blijkt dat dankbaarheid tonen allerlei positieve effecten heeft.

In haar boek ‘De maakbaarheid van het geluk‘ schrijft ze over de wetenschappelijke kant van geluk. Jarenlang onderzoek vormt de basis voor haar adviezen die puur gebaseerd zijn op keihard wetenschappelijk bewijs van verschillende wetenschappers. En wat blijkt keer op keer?

Mensen die vaker hun dankbaarheid uiten zijn gelukkiger. Extra goed nieuws. Dankbaar zijn voor wat je hebt is een spotgoedkope manier om je leven leuker te maken.

Wat zijn de voordelen van dankbaarheid tonen?

Zoals gezegd maakt dankbaarheid je gelukkiger. Er zijn meer voordelen als je dankbaarheid in je dagelijks leven wilt inzetten:

  1. Gevoelens van dankbaarheid zijn positieve emoties. Hoe vaker je positieve emoties herhaalt, hoe meer je hersenen gaan wennen aan deze emoties. Je gedachten worden steeds positiever en dat heeft een gunstig effect op je stemming en gezondheid.
  2. Dankbare mensen helpen anderen. En dat geeft de dankbare mensen een fijn gevoel.
  3. Dankbaar zijn voor wat je hebt, maakt je leven intensiever. Je beleeft je leven meer op gevoel. Positieve gevoelens.
  4. Dankbaarheid kan je zelfvertrouwen vergroten. Denk eens terug aan een succesmoment uit je verleden, of een moment waar je apetrots op was. Je dacht dat het onmogelijk was, maar toch lukte het je om te doen. Bijvoorbeeld een x aantal kilo afvallen, je studie afronden of het overwinnen van faalangst. Leer jezelf aan om dagelijks aan deze momenten te denken. Ze hebben je sterker gemaakt en geholpen om de persoon te zijn die je nu bent.
  5. Belangrijke mensen ga je meer waarderen. Je leert om meer stil te staan bij de mensen die er daadwerkelijk voor je toe doen. Dat maakt je sociale relaties sterker.
  6. Je leert minder snel te oordelen. Je gaat jezelf minder met anderen vergelijken, en tegelijkertijd ga je inzien dat ieder mens anders is. Je leert minder snel te oordelen over iemand. Het voelt alsof je ‘wijzer’ bent geworden.

3 tips die je op weg helpen

Dat is simpel. Je kunt ervoor kiezen om elke dag een zin op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Daar ben je maar 1 minuut per dag voor nodig. En met die 1 minuut krijg je alle voordelen die bij dankbaarheid horen. Jij hebt toch wel 1 minuut per dag vrij?

  1. Start met een notitieblok, leeg velletje papier of nog beter, een dankbaarheidsdagboek. Schrijf daar elke dag een dankbaarheidszin in. Iets waar je waardering voor hebt. In onze drukke wereld is het belangrijker dan ooit om regelmatig stil te staan bij dingen waar je dankbaar voor bent. Neem die tijd en ontwikkel een ‘attitude of gratitude’.
  2. Wat zijn de drie mooiste momenten die jezelf hebt gecreëerd? Waarom ben je trots op deze momenten? Noteer je drie mooiste momenten en herlees deze stukken elke ochtend. Het liefst direct nadat je uit bed stapt.
  3. Neem minimaal twee keer per jaar een reflectiedag. Ga ergens heen waar je nog nooit eerder bent geweest. Zet je mobiel de hele dag uit, neem een vragenlijst mee en wandel door de natuur (of bezoek een stad). Op deze dagen kun je rustig nadenken over dingen waar je dankbaar voor bent, dingen die je nog wilt doen en doelen die je wilt bereiken. Deze dagen werken erg verhelderend. Ik doe dit twee keer per jaar.

Dankbaarheid leidt tot een gezond, leuk en gelukkig leven. Geniet van de kleine dingen. Wees dankbaar dat je gezond bent. Aai je hond, bekijk je geliefde tot in detail en begin je dag met een glimlach. Denk aan de momenten waar je trots op bent. Doe het elke dag. Ook al is het maar voor 1 minuut.

Maak de wereld een stukje mooier.

Hoe pas je dankbaarheid toe in je leven?

Van 7 tot 14 januari start de Gratis Ochtendritueel Challenge 2017. Tijdens deze challenge ontvang je tips en inspiratie om het maximale uit je ochtend te halen. Je leert een techniek hoe je met dankbaarheid meer geluk ervaart.

Meld je hier Gratis aan.

 

P.S. Dit blog is onderdeel van de voorbereidingen op de Gratis Ochtendritueel Challenge 2017. Dit is deel 6. Alle andere delen:

 

Boekentips artikel