De Emotionele Bankrekening Oefening van Stephen Covey

Voel jij je weleens onbegrepen? Alsof er niet naar je geluisterd word? Dagelijks communiceer je met andere mensen. Soms gaat dat goed. Soms niet. De emotionele bankrekening is een hulpmiddel die je relaties en communicatievaardigheden helpt ontwikkelen!

Wat is de emotionele bankrekening?

Hoe tevreden ben je met je relaties? Wat voor cijfer geef je je relatie met je familie? Vrienden? Partner? En collega’s?  De emotionele bankrekening is een metafoor die Stephen Covey gebruikt om relaties inzichtelijk te maken.

Je kunt bij iedere interactie een positieve of negatieve ‘storting’ op je relatie doen. Deze stortingen hebben een direct effect op de kwaliteit van je relaties. Ze bepalen of een relatie vertrouwen, waardigheid, openheid en energie heeft.

In de video hieronder leg ik uit wat ik hiermee bedoel. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips.

.

Negatieve emotionele bankrekening

Mensen die vooral negatieve stortingen doen, zoals kritiek leveren, oneerlijk zijn of niet integer zijn, al snel een tekort op de emotionele bankrekening van anderen opbouwen. Ze staan met andere woorden ‘in het rood’ bij de ander. Dit betekent dat de kans klein is dat deze relatie je iets gunt of iets voor je wil doen.

Positieve emotionele bankrekening

Mensen die zich daarentegen positief opstellen tegenover de ander, door bijvoorbeeld met aandacht te luisteren, oprecht interesse te tonen, een compliment te geven of op andere manieren hun waardering kenbaar te maken, bouwen al snel een ‘tegoed’ op de emotionele bankrekening van de ontvanger op. De kans is groot dat deze relaties bereid zijn voor je door het vuur te gaan.

De emotionele bankrekening versterken

Er zijn talloze oefeningen en voorbeelden om je emotionele bankrekening te versterken. Stephen Covey beschrijft in zijn boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ zes oefeningen:

1.   Eerst begrijpen

De eerste oefening is de beste storting die je op iemands emotionele bankrekening kunt doen. Luisteren is een onderschatte vaardigheid die maar weinig mensen écht onder knie hebben.

Het lijkt makkelijker dan het is. Stephen Covey beschrijft er in zijn boek zelfs een heel hoofdstuk aan: eerst begrijpen, dan begrepen worden.

Een voorbeeld voor je emotionele bankrekening: Esther heeft een depressieve vriendin, Sanne. Esther zou graag willen dat Sanne beter voor haarzelf zorgt. Ze heeft het druk maar ze besluit de tijd te nemen om haar vriendin te helpen.

Sanne is klaar met alle mensen die haar tips en steun geven. Ze zit niet lekker in haar vel en kan de goede bedoelingen nu even niet gebruiken.

Esther wil een afspraak met Sanne maken. Door hun hechte vriendschap, een positief saldo op de emotionele bankrekening, besluit Sanne in te gaan op de afspraak.

Lees je wat er gebeurt? Beide denken ze een positieve storting te doen terwijl ze in werkelijkheid beide een negatieve storting bij elkaar doen.

2. Op de details letten

Mensen zijn ongelooflijk gevoelig. Ook bij mensen die door hun ervaringen gehard zijn, gaan achter een harnas gevoelens van tederhuid schuil. Volgens Covey is je houding ten opzichte van andere mensen erg belangrijk. Wat valt je op bij de ander?

Een aanraking, kus, grapje of dat ene moment van oogcontact kan een moment maken of breken. Je kunt er een snelle storting of opname mee doen. Afhankelijk van de situatie kan die zowel negatief als positief uitvallen zoals je in het bovenstaande voorbeeld ziet.

3. Je aan je woord houden

Er zijn weinig dingen zo krachtig als beloftes nakomen. Je woord houden is een grote storting. Je woord breken is een nog grotere opname. Het is een opname die je meteen in het rood kan zetten.

De volgende keer dat je iets belooft, word je niet meer geloofd. Het vertrouwen is beschadigd en er zullen vele stortingen moeten volgen om de relatie weer uit het rood te krijgen.

4. Verwachtingen verduidelijken

Covey schrijft dat we als mensen altijd bepaalde verwachtingen hebben. Je verwacht van je baas dat hij kaders stelt voor je opdracht. Andersom verwacht je baas dat je met nieuwe ideeën en voorstellen komt.

Weken gaan voorbij en de deadline van de opdracht nadert. Een paar dagen voor de deadline vraagt je baas hoe het staat met het voorstel…..

Tussendoor waren er geen nieuwe contactmomenten afgesproken. Je staat met je mond vol tanden. Moest jij met een voorstel komen?

Verwachtingen verduidelijken wordt als vanzelfsprekend gezien zodra het gebeurd. Ontbreken de verwachtingen, dan is dit vaak een grote opname op iemands emotionele bankrekening.

5. Integriteit tonen

Hoe fijn is het als iemand zijn woorden verbind met zijn gedrag? Integriteit ontstaat zodra je je gedrag en je woorden consistent aan elkaar maakt. Mensen weten in dat geval wat ze aan je hebben.

Roddel je met andere mensen over problemen van anderen? Of neem je het voor iemand op als de hoofdrolspeler zelf afwezig is?

6. Je oprecht verontschuldigen voor een opname

Iedereen doet regelmatig stortingen en opnames. Soms doe je door omstandigheden meer opnames dan je wilt. Misschien wil je een eigen bedrijf starten waardoor je de komende tijd minder aandacht kunt besteden aan je partner. Dat is een opname richting je partner.

Verontschuldig je oprecht voor opnames die je doet. Benoem waarom je het doet en maak in deze fase je verwachtingen richting je partner duidelijk. Kom je een keer te laat? Verontschuldig je oprecht. Oprechte verontschuldigingen zijn volgens Covey een grote storting.

Let op je stortingen en opnames

Covey beschrijft geen nieuwe dingen. Je weet heel goed wat je moet doen om je relaties te versterken. Toch lukt dat niet altijd. De zes tips van Covey kun je gebruiken als een handleiding. Het is een manier om je bewust te zijn van je relaties en manier van communiceren. Doe er je voordeel mee.

Stap voor stap werken aan je communicatievaardigheden mag dan simpel lijken. Het vergt ook veel tijd, geduld en discipline om dit op te zetten. Wil jij stap voor stap ontdekken hoe je blijft doorzetten en volhouden op je doelen?

Krijg hier direct toegang tot De Magie van 1 Minuut en ontdek hoe je uitstelgedrag overwint en doelen bereikt in 1 minuut.

 

Alle artikelen ‘De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap’


Boekentips Artikel