De kracht van positief denken: 2 simpele regels

De kracht van positief denken creëert een positieve mindset. Met positief denken ben je in staat om negatieve gedachten om te buigen in positieve gedachten. Het is de makkelijkste manier om succes en geluk in je leven te ontwikkelen. En toch kan het moeilijk zijn. Oefen jezelf met deze twee simpele regels en ontdek de kracht van positief denken!

“Pushing through fear is less frightening than living with the underlying fear that comes from a feeling of helplessness.” – Susan Jeffers

De kracht van positief denken

Positieve gedachten helpen je bij het bereiken van je doelen en te genieten van je leven. Het is niet makkelijk om vooral positieve gedachten op te roepen, zeker niet als het leven je even tegenzit.

Meer positieve gedachten zorgen voor meer succes en geluk in je leven. Je zit lekkerder in je vel, ervaart meer zelfvertrouwen en voelt je beter over jezelf.

In de video hieronder vertel ik je over de kracht van positief denken en hoe je deze toepast met 2 simpele regels. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips en inspiratie.

.

Het geheim van positief denken: de harde schijf

Positieve gedachten leveren je meer op dan negatieve gedachten. Toch denken we vaak negatief. Vergelijk je hoofd met de harde schijf van een computer. In je harde schijf wordt alles wat je in het verleden hebt meegemaakt, opgeslagen. Zowel de positieve als de negatieve gedachten.

Je kunt bestanden van je harde schijf deleten, aanpassen of vernieuwen. Op die manier verandert de inhoud van je harde schijf. Hetzelfde geldt voor de gedachten in je hoofd. Dit ”positief denken boek” heeft mij enorm geholpen bij het ontwikkelen van meer positieve gedachten.

Negatief denken doorbreken

Hoe ziet jouw harde schijf eruit? Zit deze vol met negatieve of positieve gedachten? Vanaf jonge leeftijd kunnen we veel negatieve bestanden op onze harde schijf krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar het nieuws. Negentig procent van het nieuws is negatief.

En dat is ook logisch. Mensen willen opmerkelijke dingen zien, horen of voelen. Negatief nieuws heeft een hogere nieuwswaarde omdat ze als opmerkelijker worden beschouwd dan positief nieuws. Hoe meer negatieve bestanden je toelaat, des te meer negatieve gedachten je creëert.

Je wordt bijvoorbeeld eerder bang om op reis te gaan of je begint steeds meer te piekeren over jezelf. Piekeren komt voort uit onzekerheid. En onzekerheid komt voort uit de negatieve gedachten die je over jezelf en de wereld hebt.

:  

Positief denken oefening: hou jezelf aan deze 2 regels

Andersom werkt het precies hetzelfde. Meer positieve gedachten ontwikkelen zorgt voor meer zelfvertrouwen, geluk en dankbaarheid. Daardoor ben je in staat om snellere en betere keuzes te maken. En die keuzes leiden tot betere resultaten.

Je wilt voorkomen dat de negatieve bestanden alle energie uit je wegtrekken. Daar heb je namelijk niets aan. Hoe kun je dat doen? En hoe sterk is de kracht van positief denken?

Er zijn eenvoudig gezegd twee simpele regels om minder negatieve en meer positieve gedachten te ontwikkelen:

  1. Sluit jezelf af van negatieve invloeden
  2. Omring jezelf met positieve invloeden

Door jezelf alleen bezig te houden met positieve gedachten maak je het leven eenvoudiger en leuker. Ontdek hier hoe jij je mindset verandert in 1 minuut.

Positief denken over jezelf

Je omgeving speelt een belangrijke rol bij positief denken. Toch kun je ook los van je omgeving aan de slag met jezelf.

Hoe vaak denk jij bewust positief over jezelf? Hoe vaak kijk jij naar je successen uit het verleden? Ben je trots op wat je hebt bereikt of neem je het gewoon voor lief?

Positief denken over jezelf begint bij jezelf. Een oefening die vaak met klanten doe is om minimaal 1 minuut per dag aan jouw drie grootste successen te denken.

Juist door dit te doen ga je steeds meer jouw successen waarderen. En daardoor ga je weer positiever naar jezelf kijken.

De kracht van positief denken in de praktijk

Hoe doe je dat, jezelf afsluiten van negatieve invloeden? Simpel. Iedere keer dat je negatieve gedachten ontvangt, verplaats je deze in een positieve gedachte. Wil je op je harde schijf vooral positieve ervaringen?

Één negatieve gedachte heeft hetzelfde effect op ons brein als drie positieve gedachten. Je zult daarom hard moeten werken om je de kracht van positief denken eigen te maken. Iedere keer dat je één negatieve gedachte ontvangt, ruil je deze om voor drie positieve gedachten.

Wees jezelf bewust van de gedachten die je hebt. Bewustwording ontwikkel je door je gedachten op papier te zetten. Wat zijn de drie meest voorkomende negatieve bestanden die je hebt? En welke tien positieve gedachten kun je inzetten zodra je één negatieve gedachte ontvangt?

Geef je negatieve gedachten geen aandacht, geef je positieve gedachten extra aandacht. Bij piekeren geef je juist de negatieve bestanden meer aandacht.

Voed jezelf met positiviteit. Doe oefeningen in positief denken. Kies bewust voor meer positieve bestanden door duidelijke keuzes te maken en beslissingen te nemen. Ontwikkel een leuk en gelukkig leven voor jezelf.

de kracht van positief denken positieve gedachten mindset quote

.

Positief denken tips

Het lijkt zo simpel om vaker en meer positief te denken. Toch blijkt de praktijk een heel ander verhaal. De volgende tips kunnen je helpen om positief te blijven denken:

Tip 1: Weet dat je keuzevrijheid hebt

Jij hebt de keuze om vooral negatief of positief te denken. Dit is letterlijk een keuze die je op ieder moment van de dag kunt maken.

Tip 2: Werk bewust aan positiever denken

Ontwikkel gewoontes die je helpen om positiever te denken. Zo kun je bijvoorbeeld de eerste vijf minuten van de dag besteden aan positief denken. Maak er vervolgens een gewoonte van om dit iedere te doen.

Tip 3: Wees je bewust van wat je negatieve energie geeft

Kijk je vaak het nieuws? Veel van het nieuws is negatief. Niet iets waar je misschien direct bij stil staat, maar het is wel zo. En hoe zit dit verder met je omgeving? Geven je vrienden jou positieve energie?

Tip 4: Verander kleine dingen

Vervang het nieuws kijken door het lezen van een inspirerend boek. Besteed minder tijd aan mensen die je energie kosten en meer aan mensen die je energie geven. Vervang social media voor sporten. Deze kleine dingen zijn uiteindelijk de grote dingen.

Tip 5: Ontspan meer

Take it easy. Wanneer je veel stress hebt zul je eerdere geneigd zijn om vaker negatief te denken. Wat kun je doen om vaker te ontspannen? En doe dat vaker!

Tip 6: Vergelijk jezelf met jezelf

Vergelijk jezelf niet met anderen, maar alleen met jezelf. Alleen daardoor kun je al veel positiever worden.

Tip 7: Neem jezelf niet te serieus

Vooral ambitieuze mensen hebben vaak de neiging om zichzelf te serieus te nemen. Lach iets meer. Ontspan. Wees ambitieus, maar overdrijf het niet.

Positieve gedachten ontwikkelen

Het geheim van positief denken is simpel maar daarmee nog niet makkelijk. Wil je structureel positieve gedachten ontwikkelen en deze op dagelijkse basis behouden? Werk er dan ook elke dag aan. Dit boek over positief denken vond ik extreem waardevol.

Vergelijk het met je fysieke gezondheid. Hiervoor moet je goed slapen, gezond eten en voldoende bewegen. Voor je mentale gezondheid geldt hetzelfde. Hiervoor moet je mediteren, rust pakken en jezelf omringen met de juiste omgeving.

Wil jij meer positieve energie creëren? En weten hoe je dit op dagelijkse basis doet én blijft volhouden? Krijg hier direct toegang tot De Magie van 1 Minuut en leer hoe je stap voor stap de kracht van positief denken integreert in je dagelijks leven.

.

Boekentips artikel