Discipline leren? Dat kan sneller dan je denkt. Sneller, maar niet makkelijker. Met de simpele 1 minuutactie creëer jij je eigen stok achter de deur!

‘There is no one giant step that does it. It’s a lot of little steps’
– Peter A. Cohen

Discipline leren is moeilijk

Vertoon je weleens uitstelgedrag? Wat was de laatste keer dat je uitstelgedrag vertoonde? Iets wilde veranderen, maar het toch niet deed?

Misschien wilde je stoppen met roken? Afvallen? Minder ongezond eten? Meer bewegen? Beginnen met mediteren? Meer structuur?

De kans is groot dat je sommige dingen graag wilt veranderen, maar het lukt niet. Een gebrek aan discipline. Het is één van de meest voorkomende oorzaken van uitstelgedrag en terugval in oude negatieve gewoontes. Een ijzeren discipline ontwikkel je niet zomaar!

Wil je graag meer discipline leren ontwikkelen? Volg de 1 minuut oefening!

In de video hieronder leg ik uit wat ik hiermee bedoel. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips.

Discipline leren wordt makkelijk

Discipline is te vergelijken met een spier. Als je heel veel dingen tegelijk doet, dan heb je te weinig energie over om je discipline te trainen. Hetzelfde geldt voor teveel in één keer willen doen. Je spier raakt vermoeid.

Overdag hebben we het vaak al druk genoeg waardoor we niet de tijd nemen om discipline te ontwikkelen. Na een drukke dag is je disciplinespier op en heeft het geen zin om zich ’s avonds aan een strak dieet te houden.

Controle over je gedrag krijgen

Vervolgens hebben we ons niet meer onder controle. We frustreren ons aan onze partner als we thuiskomen van het werk, eten een hele zak chips leeg of besteden de hele avond aan social media.

Er is niets mis met deze voorbeelden. Tenzij je dit graag anders wilt zien en over een ijzeren discipline wilt beschikken. En vaak willen we dat. Hoe lossen we dit op?

De 1 minuutactie

Wat zou je doen als je vandaag 1 minuut aan jezelf mocht besteden? Deze vraag stelde ik mezelf toen ik zocht naar simpele manieren om discipline leren makkelijker te maken. Ik ontdekte twee verschillende grote voordelen:

1. De grote 1 minuutactie

Discipline leren doe je door dingen te doen. Wil je iets groots bereiken? Dan moet je binnen 1 minuut in staat zijn om actie te ondernemen. Die 1 minuut moeten we gebruiken om iets compleet te veranderen. De effecten kun je zelf ervaren met de 1 Minuut Challenge.

Een goed voorbeeld was het lopen van mijn eerste marathon. Zoals zo vaak met grote dingen is het gemakkelijk om deze uit te stellen. Je ziet er tegenop en twijfelt of je het wel kunt. In mijn geval twijfelde ik of ik wel 42 kilometer achter elkaar zou kunnen lopen.

Ik bleef maar piekeren over de marathon totdat ik in 1 minuut mijn complete denkwijze veranderde. In 1 minuut klikte ik op de knop ‘inschrijven’ en mijn inschrijving was definitief. Er was nu geen weg meer terug.

Na de inschrijving kwam alles in een stroomversnelling. Opeens ging ik een marathonschema samenstellen, mijn streeftijd bepalen, kocht een horloge met hartslagmeter en ging meer op mijn voeding letten. Dingen die ik daarvoor altijd uitstelde.

2. De kleine 1 minuutactie

Naast deze grote doelen die we uitstellen, zijn er ook simpele kleine doelen die we vaak uitstellen. Het gaat dan om dagelijkse activiteiten. Regelmatig bewegen, dagelijks mediteren, gezonder eten, eerder naar bed en stoppen met roken zijn een paar voorbeelden.

Tijdens mijn eerste kleine 1 minuutactie schreef ik al Hoe 1 uur eerder opstaan je leven verandert: elke ochtend om 6:00 uur opstaan. Het leek me al een paar jaar fijn om vroeg op te staan. Om zonder gehaast en stress aan mijn dag te beginnen. Het probleem was dat ik altijd al meer een avondmens was dan een ochtendmens.

.

Toch nam ik mezelf voor om mijn 1 minuutactie te doen: de komende dertig dagen elke dag om 6:00 op te staan. En met elke dag bedoelde ik ook elke dag. Dus ook in de weekenden. Ik wilde er een vaste gewoonte van maken.

Met vallen en opstaan lukte het me om iedere ochtend om 6:00 op te staan. Ik veranderde van een avondmens in een ochtendmens. De kleine 1 minuutactie, minimaal 1 minuut per dag aan jezelf werken (voor mij opstaan om 6:00), werkte.

Stap voor stap discipline leren

Het werd makkelijker voor me om vroeg op te staan dan laat. Dit gaf een enorme kick. Ik dacht ‘als ik mezelf van een avondmens in een ochtendmens kan veranderen, wat kan ik dan niet?’. Na nog een paar tests begon ik andere mensen discipline te leren.

Ik ging mensen trainen in de 1 minuutactie. Met succes. Ik noem het nu gekscherend De Magie van 1 Minuut. Er zijn een aantal belangrijke discipline technieken om de 1 minuutactie consequent toe te passen.

Wil je weten welke dit zijn? Discipline leren én in de praktijk brengen? Van willen naar doen? Van uitstellen naar actie?

Discipline leren mag dan simpel lijken. Het vergt ook veel tijd, geduld en discipline om dit op te zetten. Wil jij stap voor stap ontdekken hoe je blijft doorzetten en volhouden op je doelen?

Krijg hier direct toegang tot De Magie van 1 Minuut en ontdek hoe je uitstelgedrag overwint en doelen bereikt in 1 minuut.

.

Boekentips artikel