Discipline ontwikkelen? Alles in het leven valt en staat met discipline. De ene keer is het wat makkelijker dan de andere keer. Ontdek de 5 krachtige 1 minuut technieken om je discipline naar een hoger niveau te tillen!

‘The more disciplined you become, the easier life gets’ – Steve Pavlina

Discipline is je leven

Bijna alles wordt makkelijker op den duur. Het probleem is dat alles tijd kost. Hetzelfde geldt voor je gedrag en gewoontes. Alle gewoontes die je nu hebt, zijn ontstaan uit het verleden. Het zijn dingen die je misschien al tien, twintig of dertig jaar doet. En nu wil je ze veranderen. Gewoontes kunnen we veranderen door onze discipline te ontwikkelen.

Een strak, fit en gezond lijf is voor veel mensen een droom. We weten allemaal wat we moeten doen om dit voor elkaar te krijgen: minder ongezond eten en meer bewegen. Maar beide dingen zijn moeilijk. Zeker in het begin.

In de video hieronder leer je de 5 krachtigste technieken voor meer discipline. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips.

.

Mensen haken af en vallen terug in oude negatieve gewoontes. We beginnen weer de dingen te doen die we tien, twintig of dertig jaar lang doen.

Of je nu wilt leren mediteren, afvallen of stoppen met roken. Al het begin is moeilijk voordat het makkelijk wordt. Alle dingen die we doen zijn gewoontes. Eerst vormen wij onze gewoontes, en daarna vormen zij ons. Gewoontes kunnen we veranderen met discipline. Daarom is discipline ons leven. Discipline ontwikkelen is een belangrijke factor in ons persoonlijk succes en geluk.

Dan is de logische vraag: hoe ontwikkel je meer discipline om je leven nog simpeler en leuker te maken?

Discipline ontwikkelen met 5 krachtige technieken

Discipline is het vermogen om de korte termijn ondergeschikt te maken aan de lange termijn. En ja, dit kun je ontwikkelen. Deze 5 krachtige tools zijn de snelste en beste manieren om meer structuur, focus en zelfvertrouwen te ontwikkelen:

Techniek 1: de 1 minuutactie

Kleine veranderingen leiden tot grote resultaten. Ik overwon mijn faalangst, booste mijn zelfvertrouwen, werd uitgeroepen tot beste student van mijn opleiding, maakte mijn droomreis door Zuidoost-Azië, liep mijn eerste marathon en bouwde de grootste persoonlijke ontwikkeling community van Nederland: de 1 Minuut Community met inmiddels duizenden leden.

.

Al mijn resultaten begonnen met 1 minuut. Elke dag minimaal 1 minuut trainen. Onderaan deze pagina vind je een korte oefening waarmee jij jezelf kunt testen om je zelfdiscipline te trainen. De magie van het 1 minuut succes is de combinatie van de DAGVASTLIJST methode en de 1 minuutactie.

Één van de verhalen die mijn leven veranderde, was de discipline ontwikkelen voor het uitvoeren van mijn eigen ochtendritueel. Ik werd een avondmens in plaats van een ochtendmens. Bij de volgende technieken zal ik deze gedragsverandering als voorbeeld nemen.

Techniek 2: Doe het dagelijks (DAG)

DAG staat voor ‘Dagelijks’. Zelfdiscipline kun je alleen trainen door elke dag aan jezelf te werken. Geen excuses. Élke dag minimaal 1 minuut.

Dit is essentieel. De eerste 30 dagen is het belangrijk om ELKE DAG de nieuwe goede gewoonte uit te voeren. Zo wilde ik elke ochtend om 6:00 opstaan zodat ik het eerste uur van de dag aan mijn persoonlijke ontwikkeling kon werken (mediteren, sporten, lezen en schrijven).

Wat gebeurt er als je de eerste 30 dagen niet volhoud? Je ziet geen resultaat. Het is dan net als een paar dagen of weken volle bak sporten, flink afvallen om vervolgens te stoppen met sporten. Het gevolg is dat je weer naar het oude gewicht toe gaat en dat alle moeite voor niets is geweest.

Dus besloot ik de eerste 30 dagen, ook in de weekenden, om elke dag om 6:00 op te staan. Zo konden mijn geest en lichaam de kans krijgen om te wennen aan het nieuwe gedrag. Gewoontes vorm je door veel herhaling.

Techniek 3: Kies een vast tijdstip (VAST)

VAST betekent een ‘Vast tijdstip’. De 1 minuutactie moet je op een vast moment doen. Dit kan tijds- (7:00, 12:00, 22:30) of activiteitsgebonden (na het tandenpoetsen, lunchen, voor het slapengaan) zijn.

Onze hersenen houden van gestructureerd werken. Het aanleren van ander gedrag gaat het beste zodra dit op vaste momenten gebeurd. Er zijn 2 mogelijkheden om een vast moment op de dag te kiezen. Ten eerste kun je letterlijk een vast tijdstip nemen. Bijvoorbeeld ‘elke dag om 6:00 opstaan’. Je wijkt dan niet af van de tijd.

Ten tweede is het mogelijk een flexibeler moment te kiezen. Denk na over gewoontes die je elke dag uitvoert. Ontbijten, douchen, tandenpoetsen, werken en televisiekijken kunnen hier voorbeelden van zijn. Belangrijk is dat het om activiteiten gaat die je elke dag doet! Je kunt dan zeggen ‘elke dag nadat mijn wekker gaat, ga ik direct uit bed’.

Techniek 4: Houd een lijstje bij (LIJST)

LIJST staat voor ‘lijst bijhouden’. Meten is weten. Zonder een lijst val je terug in oud gedrag en het is dé reden waarom we opgeven.

Dit kan een simpele lijst zijn van maandag tot er met zondag. De lijst gaat je herinneren aan het uitvoeren van jouw gedrag. Zorg dat het op een plek ligt waar je het elke dag ziet. Vink af wanneer je het gedrag voor die dag hebt gedaan.

Of je het nu wel of niet hebt uitgevoerd, schrijf achter de dag in een enkele zin op waarom het wel of niet gelukt is. Wat was de reden? Dit helpt je na te denken over jouw gedrag waardoor het de volgende keer makkelijker wordt. Je gaat bewuster nadenken over je gedrag.

Techniek 5: 1 minuut disciplineschema

Het 1 minuut disciplineschema is dé lijst om meer discipline te kweken. Werk de komende 30 dagen aan één doel. Print het disciplineschema uit en leg het naast je bed neer. Schrijf het doel dat je wilt bereiken boven de tabel inclusief de dagelijkse acties die je wilt nemen. En schrijf elke dag voor het slapen een korte opmerking over het doel.

Waarom heb je het wel of niet gedaan? Zet een vinkje als je die dag 1 minuut aan het doel hebt gewerkt onder de kolom ‘Doel 1’. Deze methode helpt je ieder moment te herinneren aan de goede gewoontes die je wilt vormen.

Discipline ontwikkelen mag dan simpel lijken. Het vergt ook veel tijd, geduld en discipline om dit op te zetten. Wil jij stap voor stap ontdekken hoe je blijft doorzetten en volhouden op je doelen?

Krijg hier direct toegang tot De Magie van 1 Minuut en ontdek hoe je uitstelgedrag overwint en doelen bereikt in 1 minuut.

Boekentips artikel