Doelen opstellen en bereiken? We hebben allemaal, bewust of onbewust, doelen in ons leven. Vaak moeten we veel van onszelf. En lopen we onze belangrijkste doelen mis. In dit artikel leer je 4 persoonlijke ontwikkelingsdoelen voorbeelden kennen!

Doelen opstellen maakt gelukkig

Doelen zorgen voor geluk. Ook als je het doel niet behaald. Het gaat om de reis die je aflegt richting je doelen. En ja, doelen veranderen omdat je ontwikkeling veranderd.

Geniet van de reis. Je kunt alleen genieten van de reis als je ongeveer weet waar die reis naartoe gaat. Hoe kun je anders voorpret hebben?

Doelen opstellen en bereiken is eigenlijk vrij eenvoudig, maar als je niet weet welke doelen je wilt bereiken kom je niet veel verder.

Wat is een goede doelstelling?

In dit artikel neem ik persoonlijke doelen als voorbeeld omdat ik hier in mijn dagelijkse werk ook mee bezig ben. Persoonlijke doelen kun je bijvoorbeeld met de bekende SMART methode uitwerken.

Vooral de eerste regel is erg belangrijk: wees specifiek. Te vaak merk ik dat persoonlijke doelen onduidelijk blijven. En onduidelijke doelen leiden tot onzekerheid, twijfels en een gebrek aan discipline. Dat is logisch, want je weet niet precies wat je moet doen om je doelen te bereiken.

SMART doelen opstellen op 4 gebieden

Zodra je aan de slag gaat met het opstellen van doelen, merk je al snel dat veel doelen in vier gebieden uitkomen: gezondheid, werk, relaties en persoonlijke ontwikkeling. In mijn eigen praktijk noem ik dit de vier G’s: gezondheid, geld (werk), geluk (relaties) en groei (persoonlijke ontwikkeling).

Voorbeelden gezondheidsdoelen:

  • ‘Ik wil 70 kilo wegen voor het einde van het jaar.’
  • ‘Ik loop deze zomer een marathon.’
  • ‘Ik wil elke dag 15 minuten mediteren.’
  • ‘Ik wil drie keer in de week hardlopen.’

Voorbeelden werkgerelateerde doelen:

  • ‘Aan het einde van het jaar wil ik promotie maken in mijn werk.’
  • ‘Ik wil elke maand een minimale omzet draaien van 5.000 euro met mijn bedrijf.’
  • ‘Ik wil elke week 1 nieuwe klant aantrekken.’
  • ‘Ik wil dit studiejaar minimaal een 8 gemiddeld staan.’

Voorbeelden relatiedoelen:

  • ‘Ik wil in de zomer samen met mijn partner naar onze droomvakantie’
  • ‘Ik wil elke avond tijd vrijmaken voor mijn partner, kinderen of vrienden’
  • ‘Ik wil vier keer in het jaar een weekend weg met goede relaties’

Voorbeelden persoonlijke ontwikkelingsdoelen

  • ‘Ik wil me iedere ochtend zonder afleiding richten op mijn belangrijkste taak’
  • ‘Ik wil elke avond een halfuur eerder naar bed toe’
  • ‘Mijn zelfvertrouwen vergroten door elke dag iets te doen wat ik normaal uitstel’
  • ‘Elke dag minimaal een halfuur de tijd nemen voor mezelf. Om te doen wat ik wil doen.’

Doelen uitstellen

Het gebeurt vaak dat we onze doelen uitstellen. We wachten op het juiste moment zonder te weten dat het juiste moment nooit zal komen. Een andere oorzaak van uitstelgedrag is teveel doelen opstellen.

Beperk jezelf tot één doel in elk van de categorieën, en stel pas weer een nieuw doel als je dit doel hebt bereikt. Zo kun je je focus vasthouden en voorkom je dat je afgeleid wordt.

Zoals je ziet is de SMART methode niet noodzakelijk. Zie deze methode meer als een handleiding om jezelf te verbeteren in het opstellen van doelen. Wil je zelf aan de slag en stoppen met het uitstellen van doelen?

Bekijk dan onze handige online programma 1 Minuut Community waar je afrekent met je uitstelgedrag en je doelen gaat halen. Bekijk hier het online programma…

Nóg meer leestips!

  • procesdoelen, resultaatdoelen en het gevoel hebben dat je vooruitgang boekt
  • 10 dingen die je moet doen om je doel te bereiken

Boekentips artikel