Doorzettingsvermogen trainen is dé eigenschap om jezelf in de actiemodus te krijgen. Het is een motivatiebron. Een brug tussen dromen en doelen. Doorzettingsvermogen vergt veel energie, tijd en wilskracht. Maar je kunt het trainen. Ontdek de 6 mentale technieken voor meer wilskracht!

‘What stress really does, though, is deplete willpower, which diminishes your ability to control those emotions’ – Roy Baumeister

Omgaan met tegenslagen en frustraties

Iedereen krijgt vroeg of laat te maken met tegenslagen en frustraties. Dat hoort bij het leven. Er bestaat niet zoiets als ‘het zit altijd mee’. Of het nu gaat om kleine dingen, zoals meer groente eten, vaker sporten of minder hard werken. Of om grote dingen zoals het overlijden van een dierbaar persoon, een gebroken relatie of ontslag van je werk.

Succesvolle mensen onderscheiden zich van niet succesvolle mensen door hoe zij omgaan met angst en frustraties. Één van de belangrijkste vaardigheden die zij elke dag trainen is doorzettingsvermogen.

In de video hieronder geef ik 6 technieken voor meer doorzettingsvermogen en wilskracht. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips en inspiratie.

.

Leren doorzetten

Doorzettingsvermogen is het vermogen dat iemand heeft om een bepaald doel te bereiken. Het is de brug tussen dromen en doen. Wilskracht is de stok achter de deur voor je doorzettingsvermogen. En met meer doorzettingsvermogen krijg je ook meer discipline. Discipline leren? Verander hier je gedrag binnen 1 minuut! 

Deze eigenschap kun je trainen, zoals je ook je conditie kunt verbeteren. Wil jij je doorzettingsvermogen trainen? Lees hieronder de 6 mentale technieken die je kunt gebruiken!

Doorzettingsvermogen trainen: 6 tips

1. Kies een belangrijk doel

Wat is je belangrijkste doel voor dit jaar? Schrijf dit doel op en train je doorzettingsvermogen door dit doel als motivatie te gebruiken. Hoe belangrijker en groter je doel, des te makkelijker het wordt om door te zetten.

Je kunt je doel belangrijker maken door jezelf constant de ‘waaromvraag’ te stellen. Stel je voor dat je graag wilt afvallen. Waarom wil je graag afvallen? Waarom wil je meer energie hebben? Waarom wil je een gezonder lichaam? Waarom wil je er strak uit zien? Waarom? Doorzettingsvermogen trainen begint met een reden om te trainen.

2. Gebruik je wilskracht voor één doel

Heb je ooit last gehad van veel goede ideeën die je allemaal wilde uitvoeren? Hoeveel van die ideeën heb je voor de volle honderd procent uitgevoerd? We vinden het makkelijker om veel dingen een beetje te doen, dan één ding helemaal goed te doen.

Onze doorzettingsvermogen trainen werkt het hetzelfde. Je kunt niet alles tegelijk doen en overal in doorzetten. Je hebt maar een beperkte hoeveelheid wilskracht beschikbaar. Gebruik die energie nuttig. Focus je op één doel tegelijk, en zet vol door.

.

3. Hou jezelf voor de gek

Een leuke mentale oefening om je doorzettingsvermogen te trainen, is de toepassing van de ‘als-dan regel’. Wanneer komt het moment dat je liever niet meer wilt doorzetten? Stel je voor dat je vaker wilt sporten dan je nu doet.

Hou jezelf voor de gek. Hersenspoel jezelf met deze 5 technieken. Maak een regel, bijvoorbeeld ‘als ik klaar ben met mijn avondeten, dan ga ik sporten’. Prent deze kleine zin in je hoofd, en merk hoe je na het avondeten eerder geneigd bent om naar de sportschool te gaan.

4. Vertoon positief uitstelgedrag

We zijn geneigd ons gedrag uit te stellen op momenten dat we ergens tegenop zien. De volgende keer dat je een ‘Master To Do Lijst’ maakt, schrijf je als eerste de activiteit op waar je het meeste tegenop ziet. Vervolgens schrijf je daaronder alleen maar dingen die je niet leuk vindt om te doen. Of nog beter: dingen die je erger vindt dan je eerste activiteit.

Kijk naar de lijst. Welke van deze activiteit wil je nu doen? Het effect is verbazingwekkend. Je stelt de niet leuke dingen uit waardoor alleen je belangrijkste activiteit nog overblijft. Misschien dat deze ook niet leuk is, maar je weet dat het nuttig is. Je begint dus eerder aan deze taak.

5. Ga productief nietsdoen

Stel je voor dat je ergens tegenop ziet, maar je bent vastbesloten het wél te doen. Laten we als voorbeeld nemen dat je wilt beginnen met het schrijven van een boek. Ruim een bepaalde tijd in waarop je dit wilt doen.

In dit geval kun je de volgende twee regels toepassen voor het vergroten van je doorzettingsvermogen. Ten eerste schrijf je op ‘je hoeft niet te schrijven’. Verder niets. Ten tweede schrijf je vlak onder de eerste zin ‘je mag niets anders doen’. Zeg tegen jezelf ‘als ik niet kan schrijven, dan doe ik niets in mijn geplande tijd’.

En met niets bedoelen we écht niets. Je mag alleen blijven zitten. We zijn niet gewend om niets te doen. De tijd die je daar zit, gaat je snel vergeten. Als je dan toch iets moet doen, dan kun je maar beter gaan schrijven. En dat was ook je plan. Deze 3 krachtige oefeningen veranderen je mindset voorgoed.

6. Toon precommitment

Committeer je aan een actie voordat deze plaatsvindt. Je kunt dit doen door vooraf op te schrijven hoe moeilijk het gaat worden om door te zetten, maar dat je hoe dan ook besluit door te zetten. Schrijf ook op wat de consequenties zijn als je het niet doet. Maak de consequenties zwaar voor jezelf.

Zo erken je van tevoren dat je vreselijk in de verleiding wordt gebracht en dat je doorzettingsvermogen zal afnemen. Je maakt het dus onmogelijk, beschamend en schandelijk voor jezelf om af te wijken van je actie. Precommitment is een methode waarbij je jezelf dwingt om voor het juiste pad te kiezen.

Doorzettingsvermogen vergroten en vasthouden

Wil je stap voor stap doorzettingsvermogen vergroten? Wist je dat dit kan met slechts 1 minuut per dag? Volg hier onze kosteloze 7-daagse 1 Minuut Challenge.

.

Boekentips artikel