Dromen Durven Doen samenvatting – Ben Tiggelaar

Dromen durven doen samenvatting. Het boek is een zelfhulpboek geschreven door één van de grootste en beste managementdenkers van Nederland: Ben Tiggelaar. In het boek geeft hij antwoorden op vragen als ‘Waarom doe je wat je doet? Waarom is veranderen zo moeilijk? En waarom vallen mensen snel terug in oude gewoontes?’

‘Het gaat niet om dat je iemand anders wordt. Het gaat erom dat je meer van jezelf wordt, zoals je nu bent op je beste momenten’ – Ben Tiggelaar

Waarom veranderen?

In ‘Dromen, durven, doen’ speelt persoonlijke verandering een centrale rol. Waarom veranderen? Verandering is een onvermijdelijk element in ons leven. Verandering hoort bij de mens.

In onze samenleving staan we voor grote uitdagingen als vergrijzing, individualisering en welvaartsbehoud. In bedrijven hebben we te maken met onderwerpen als globalisering, toenemende concurrentie en een grote behoefte aan ondernemerschap en innovatie.

En op individueel niveau maken we ons meer zorgen dan ooit om onze gezondheid, onze relaties, ons werk en onze persoonlijke groei. Bij al die veranderingen speelt gedrag een centrale rol.

Gedragsverandering

Met name je eigen gedrag veranderen speelt een grote rol. Gedrag is namelijk dé schakel tussen plannen en resultaten. En in alle gevallen zul je eerst je eigen gedrag moeten ‘managen’, voordat je invloed kunt uitoefenen op anderen. Dat laatste doe je tenslotte ook door middel van je eigen gedrag.

Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in de werking van je eigen gedrag en dat van anderen én kennis van effectieve technieken voor doelgerichte zelfsturing en beïnvloeding te hebben. In deze Dromen durven doen samenvatting en Tiggelaars boek gaat het over het ‘hoe’ van deze inzichten.

Veranderen is moeilijk

Van alle mensen die beginnen met een persoonlijke verandering, valt meer dan 80% binnen twee jaar weer terug in oude gewoontes. Voor veranderingen in bedrijven zijn de cijfers vergelijkbaar, aldus Ben Tiggelaar.

Hoe komt het dat zoveel veranderingen mislukken?

Ben Tiggelaar heeft veel gedragspsychologisch onderzoek gedaan en kwam tot de conclusie dat er vier hoofdredenen zijn waarom gedragsveranderingen vaak mislukken:

  1. We kijken teveel naar resultaten en te weinig naar gedrag. We kennen de eindbestemming, maar benoemen niet duidelijk welke dagelijkse kleine stappen we moeten zetten.
  2. We richten ons op bewust, gepland gedrag dat naar schatting slechts 5% van het totaal vormt. Maar liefst 95% van ons gedrag verloopt onbewust, automatisch en wordt gestuurd door omgevingsfactoren.
  3. Iedere verandering betekent een kans op verlies, in ieder geval van oude zekerheden. Uit onderzoek blijkt dat een verlies ons minimaal twee zo hard raakt als een vergelijkbare winst.
  4. We zijn ongeduldig, werken ongestructureerd en ongefaseerd. Veranderingen hebben echter juist tijd nodig. Mensen gaan door verschillende fasen voordat ze er ‘klaar’ voor zijn.

Hoe kun je wel veranderen?

Volgens Ben Tiggelaar kunnen de volgende 3 stappen je helpen om tot geslaagde gedragsverandering te komen:

Stap 1: Dromen

We kunnen dromen vanuit de negatieve ervaringen die we hebben, ons NEE-gebied. En we kunnen dromen vanuit de positieve ervaringen die we hebben, ons JA-gebied. Die vormen de bouwstenen voor positieve verandering en groei.

Vaak krijgt de negatieve kant meer aandacht dan de positieve. Door te focussen op die zaken waar we wél goed in zijn, ontstaat groei. Het gaat er dus niet om dat je iemand anders wordt. Het gaat erom dat je meer jezelf wordt, zoals je nu al bent op je beste momenten. Zeg minder nee en vaker ja.

Stap 2: Durven

De meeste mensen die beginnen aan een verandering, vallen weer terug in oude gewoontes. Deze terugval zijn we in voorgaande Masterclasses al uitvoerig tegengekomen. Volgens Tiggelaar kunnen we de kans op doorzetten, doen toenemen met een factor drie tot vier. Hoe kun je dan doorzetten op moeilijke momenten? Drie technieken:

  1. Geheugensteuntjes. Je moet jezelf krachtig herinneren aan je voornemens wanneer dit het meest nodig is. Bijvoorbeeld met plakkertjes en aantekeningen in je agenda of een sticker op de koelkast.
  2. Beloningen. Ga de korte termijn-frustratie te lijf met een beloning die minimaal twee tot drie keer zo groot is. Dat maakt het aantrekkelijk om tóch door te zetten.
  3. Countering. Actief spreken, bewegen, denken en voelen om je te verweren tegen terugval in oude automatismen. Belangrijk is het verzinnen van een gedragsalternatief voor het oude gedrag.

Stap 3: Doen!

Mensen leren vooral door directe feedback. Daarom moeten we ons nieuwe gedrag meteen vanaf het begin meten en noteren. Let wel: het gedrag, niet de resultaten. Een paar tips op het gebied van ‘doen’:

  1. Uitstelgedrag kunnen we voorkomen door onze start goed voor te bereiden. Als het niet ‘vanzelf’ leuk is om te beginnen, máák het dan leuk met beloningen.
  2. Denk niet in termen van slagen of falen, maar in termen van leren. Als je je doelen écht belangrijk vindt, kun je niet mislukken, maar alleen leren onderweg.
  3. Vaak zullen we ons gedrag langere tijd moeten blijven meten om nieuwe gewoontes te vormen en terugval te voorkomen. Een jaar of langer is geen uitzondering.
  4. Geslaagde veranderingen werken stimulerend. Wie gemotiveerd raakt om vaker de drie stappen toe te passen, dromen, durven en doen, krijgt meer grip op zijn leven.

Grootste voordeel

Het grootste voordeel van Dromen, Durven, Doen zijn de simpele en praktische oefeningen. Benadruk je sterke punten, zorg voor geheugensteuntjes op je gedrag en maak veranderen leuk. Ben Tiggelaar legt dit op zeer praktische manier uit in zijn boek Dromen Durven Doen.

Wat vind jij van het boek? Laat het ons hieronder in een reactie weten en inspireer anderen met je verhaal!

Meer gedragsartikelen

Boekentips Artikel