Een Werkweek Van 4 Uur: Leid een rijk leven zonder veel te doen – Timothy Ferriss

Een werkweek van 4 uur is een boek over persoonlijke ontwikkeling en timemanagement. Timothy Ferriss zet je aan het denken over je eigen leven. En hoe je meer kunt doen in minder tijd. Wie wil dat nu niet?

4 uur werken

Oké, ik kocht het boek. Niet omdat ik dacht dat ik nog maar 4 uur hoefde te werken. Wel om de auteur van het boek. Voordat ik een boek koop, bestudeer ik eerst de schrijver.

Timothy Ferriss schreef ‘Een werkweek van 4 uur’ toen hij 29 jaar was. Voor die tijd werd hij Nationaal Kampioen kickboksen in China, bereikte hij het Guinness World Records met dansen, reisde hij de hele wereld over en verkocht hij zijn zeer succesvolle bedrijf BrainQuicken.

Kortom: mijn interesse was gewekt. Hoe kon hij al deze verschillende dingen op zo’n jonge leeftijd bereiken? Wat deed hij anders dan anderen? Ik had het idee dat ik iets van hem kon leren.

Een werkweek van 4 uur samenvatting

Timothy Ferriss begint zijn boek met het verschil tussen ‘De Nieuwe Rijken’ en ‘De Uitstellers’. De Nieuwe Rijken zijn de mensen die doen wat ze leuk vinden. Ze hebben heldere doelstellingen, een positieve mindset en creëren keuzes voor zichzelf. Ze nemen verantwoordelijkheid over hun eigen leven.

De uitstellers klagen veel over hun werk, relaties en eigen leven. Ze gebruiken veel ‘als….dan….’ vergelijkingen. Als ik meer geld had, dan had ik hetzelfde kunnen doen. De Nieuwe Rijken zouden in dezelfde situatie manieren verzinnen om meer geld te verdienen. Dat is volgens Ferriss in verschil in mindset.

Wat wil je? Om te beginnen: een betere vraag.

Een werkweek van 4 uur stelt dat de meeste mensen nooit zullen weten wat ze willen. Volgens Timothy Ferriss, bekend van zijn bestseller ‘De werkweek van 4 uur’ is het een kwestie van specifiek zijn. ‘Wat wil je’ is te vaag om een zinvol en bruikbaar antwoord op te roepen. Vergeet het maar.

‘Wat zijn je doelstellingen?’ is al even gedoemd om te mislukken. Begin met woorden voordat je begint met het maken van een stappenplan, aldus Ferris. Je leeft in een wereld vol miscommunicatie. Elk woord dat je uitspreekt, wordt door een ander anders geïnterpreteerd. Het belangrijkste is dat jij weet wat je bedoeld met de woorden die je uitspreekt.

De kwaliteit van je communicatie bepaalt de kwaliteit van je leven. Iedereen streeft naar geluk. Geluk kan een goed uitgangspunt geven voor het maken van je stappenplan. Wat betekent geluk voor je? Wanneer ben je gelukkig? En wat kun je doen om gelukkig te worden?

Schrijf het op.

Je toekomst vormgeven met droomlijnen

Droomlijnen is een methodiek voor het ontwerpen van je eigen leefstijl, bedacht door Timothy Ferriss. Één van de pioniers op het gebied van Lifestyle Design. Droomlijnen wordt zo genoemd omdat het gaat om het toepassen van tijdlijnen op wat de meeste mensen als dromen beschouwen. In deze droomlijnen definieer je voor jezelf wat je gelukkig maakt.

Lifestyle Design en Droomlijnen

Droomlijnen is leuk en het is moeilijk. Hoe moeilijker het is, hoe harder je het nodig hebt. Een stappenplan maken van droomlijnen doe je als volgt:

  1. Definiëren van drie categorieën dromen. Wat wil je hebben, wie wil je zijn en wat wil je doen? Schrijf bij ieder van de categorieën vijf dingen die je wilt hebben, zijn en doen.
  2. Kwantificeren van kosten. Na het definiëren van je dromen is het tijd om de kosten in kaart te brengen. Eerst stel je kleine doelen op je grote dromen. En dan gebeurt er vaak iets opmerkelijks: je dromen zijn niet onmogelijk en kosten vaak minder geld dan je denkt.
  3. Definiëren van acties. In de derde stap zet je vage dromen om in concrete acties. Wat voor acties kun je vandaag doen? Welke stappen zet je morgen? Deze week? Het komende jaar?

Ferriss geeft het voorbeeld van een taal leren. Dit is een grote droom. Door het in kleine doelen op te splitsen, kwam Ferriss tot de conclusie dat hij vijftien minuten per dag met iemand moet praten die de taal machtig is. Een andere manier is om elke dag dertig woorden te leren. In beide gevallen maak je geen kosten.

Tijdverspillers

Veel mensen gaan gebukt onder grote hoeveelheden afleidingen. Deze verleidingen zijn nooit goed voor de focus op je doelen. Volgens Ferriss is het de eerste stap om die afleidingen te herkennen:

  1. Gebrek aan keuzes maken. Een gebrek aan tijd is een gebrek aan prioriteiten. Als je alle taken prioriteit geeft, betekent dit in feite dat je niets prioriteit geeft.
  2. Productiviteit is willekeurig. Van 9 tot 5 werken is willekeurig. Is het mogelijk dat iedereen exact 8 uur nodig heeft om hun werk te doen?
  3. Infobesitas. We zijn verslaafd aan informatie geworden. Denk aan de voortdurende stroom van mailtjes, telefoontjes, appjes en social media.
  4. Geen nee zeggen. We maken geen heldere afspraken meer met onszelf. En als we dat wel doet, dan houden we ons er niet aan.

Oplossing: less is more

Hoe kun je dan toch meer doen in minder tijd? Maak het jezelf makkelijk. Hoe makkelijker je werk wordt, des te waarschijnlijker het wordt dat je je taken af zult ronden. Je moet niet meer, maar minder om je heen verzamelen. Dat kan volgens Ferriss met de volgende 3 lifehack tips:

  1. Gebruik de 80-20 Regel.
  2. Gebruik de Wet van Parkinson.
  3. Maak een Master To Do List

Om dingen gedaan te krijgen, moet je twee dingen weten. Maak een start- en stoplijst. Dingen die je moet doen en dingen die je niet moet doen. Pas daarna het Pareto-principe en de Wet van Parkinson toe op je taken. Elimineer verder al je tijdverspillers.

Maak afspraken met jezelf

In een werkweek van 4 uur schrijft Ferriss hoe hij zijn inkomen verdubbelde terwijl hij van 80 naar 15 werkuren per week ging. Een paar van de afspraken die hij met zichzelf maakte:

  • Beperken van literatuurstudie tot 4 uur per maand. Ferriss ontdekte dat hij meer las dan hij in de praktijk kon toepassen. Wat heeft het dan voor zin om meer te lezen? Hij leest nu 4 uur per maand literatuurstudie. En die literatuur past hij dezelfde maand toe. Dit maakt hem veel effectiever en productiever in zijn werk.
  • 1 uur fictie lezen in het laatste uur van de dag (ontspanning en betere nachtrust).
  • 1 keer per week mailen + financiën controleren elke maandag om 10:00 uur (effectiever werken).
  • Elimineren telefoon (effectiever werken).
  • 1 keer per week wasgoed doen op zondag 10:00 uur (duidelijkheid).
  • Om de 3 dagen krachttraining inplannen (voldoende beweging).

In zijn boek geeft Ferriss aan dat de lijst nog veel langer is. Zijn leven zit vol met afspraken met zichzelf. Met als resultaat een manier van gestructureerd werken. Alle acties zijn meetbaar. Voor Ferriss zijn er geen excuses om iets niet te doen.

Een werkweek van 4 uur in de praktijk

In de praktijk werkt Ferriss meer dan 4 uur. Als je het zo bekijkt, is het boek een marketingstunt. Maar het boek bevat veel waardevolle tips en inzichten voor mensen die het beste uit zichzelf willen halen.

Afspraken maken met jezelf kun je op ieder gebied van je leven doen. Zo breng je gestructureerd werken in de praktijk. Het enige wat je nog hoeft te doen, is elke dag je afspraken bijhouden. En de tips uit een werkweek van 4 uur toepassen in de praktijk.

Wat zijn jouw ervaringen met een werkweek van 4 uur? Welke tips en tools ben je gaan toepassen? Deel je ervaringen en tips hieronder en inspireer anderen met jouw verhaal!

Meer blogs over een werkweek van 4 uur

  1. Stappenplan maken voor je toekomst? Start met Droomlijnen!
  2. Meer Doen In Minder Tijd? 3 Praktische Tips!
  3. Gestructureerd Werken? Leer Afspraken Maken Met Jezelf!
  4. Stappenplan Personal Branding: Word Uniek in 3 stappen!

Boekentip Artikel