Extreem uitstelgedrag aanpakken? Ben je iemand die vaak iets uitstelt? Waardoor je nóg meer gaat uitstellen? Tijd voor verandering!

‘Procrastination is like a credit card: it’s a lot of fun until you get the bill’ – Christopher Parker

Het is tijd voor actie

Extreem uitstelgedrag. Iedereen heeft er vroeg of laat mee te maken. De één vindt het lastig om zijn of haar kamer op te ruimen terwijl een ander een bloedhekel heeft om de rekeningen te betalen.

Het gevolg is dat we ons druk blijven maken om iets wat we snel konden afhandelen. Wat kun je doen om extreem uitstelgedrag aan te pakken? In de video hieronder volgen de 17 tips voor meer actie. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips en inspiratie.

.

Extreem uitstelgedrag overwinnen: 17 tips

  1. Denk makkelijker. Één van de grootste oorzaken van uitstelgedrag komt doordat we de dingen groter maken dan ze zijn. Juist daardoor zien we op tegen een taak. Hou het simpel. Een kamer schoonmaken is een kamer schoonmaken. Binnen vijftien minuten ben je klaar.
  2. Slik die kikker. Brian Tracy schrijft in zijn boek ‘Eat that frog’ dat uitstelgedrag voorkomen kan door als eerste met deze taak te beginnen. Moet je dingen opruimen? Begin je dag met opruimen. ’s Ochtends heb je de meeste energie om de moeilijkste dingen op te pakken.
  3. Zet alles vooraf klaar. Beginnen wordt makkelijker als alles al klaarstaat. Bij het opruimen van je kamer kun je de stofzuiger klaarzetten. Bij het rondje hardlopen leg je je sportkleding alvast klaar. Voor je het weet ben je begonnen!
  4. Maak duidelijk wat je vandaag wilt doen. Wat wil je vandaag écht gedaan krijgen als je maar één ding mocht doen? Vergeet de rest en kom in actie. Maak duidelijk wat je prioriteiten zijn. Vervolgens is het een kwestie van doen, doen en nog eens doen.
  5. Werk in kleine stappen. Deel je grootste doel op in kleinere doelen. Een voorbeeld: je ziet op tegen het maken van een tentamen. Dit is een groot doel. Splits het doel op in kleinere doelen. Gebruik de andere 16 tips, leer elke dag één hoofdstuk en je bent ruim van tevoren klaar.
  6. Laat je niet afleiden door social media, mailtjes, berichtjes en andere mensen. Gun jezelf een rustige omgeving.
  7. Stel een deadline. Herken je de laatste keer dat je géén uitstelgedrag vertoonde? De kans is groot dat je toen een deadline stelde. Denk er maar eens over na: ‘wanneer ging je leren voor je laatste tentamen?’ Toen het bijna zover was. Hou jezelf dus voor de gek. Stel je deadline eerder als je weet dat je anders extreem uitstelgedrag vertoond. De Wet van Parkinson is een nuttige methode voor het opstellen van deadlines.
  8. Een leugentje om bestwil. Zeg tegen jezelf dat je minstens 1 minuut aan het werk moet. Daarna mag je weer stoppen. Vaak hebben we alleen de eerste drempel nodig om in actie te komen.
  9. Doe de drie-twee-één-start techniek. Vergelijk jezelf met een sprinter die aan de start staat van een belangrijke wedstrijd. Drie-twee-één……. Start! Beslis binnen 3 seconden wat je gaat doen én doe het gewoon.
  10. Ken je motivatie. Waarom wil je extreem uitstelgedrag voorkomen? Waarom wil je een bepaalde taak doen? Wat zijn je redenen? Verzin zoveel mogelijk goede redenen. We hebben ze nodig om uitstelgedrag te voorkomen.
  11. Sta eerder op. Heb je last van tijdgebrek? En wil je toch veel blijven doen? Sta eerder op.
  12. Werk met een Master To Do Lijst. Heb je één lijst waar alles opstaat? Gebruik niet meer of minder dan één lijst. Alles wat je moet doen staat op die ene lijst. Hou het overzichtelijk voor jezelf.
  13. Neem pauzes. Onderzoek toont aan dat een balans van 52 minuten werken en 17 minuten rust een ideale verhouding is om optimaal te presteren. Pauzes helpen ons om voor langere tijd geen uitstelgedrag te vertonen.
  14. Visualiseer je werk. De oorzaken van uitstelgedrag komen voort uit slechte voorbereidingen. Door je werk vooraf te visualiseren, herken je de moeilijke momenten. Je brein herkent dit moment, en kan daardoor beter met tegenslag omgaan. Met als gevolg dat je uitstelgedrag verminderd. Je bent nu voorbereid op dit moeilijke moment.
  15. Wees niet perfect. Perfect bestaat niet. Heel goed is goed genoeg. Stel jezelf de vraag ‘zorgt mijn perfectionisme voor uitstelgedrag?’ Zoja, omgaan met perfectionisme doe je met deze 5 praktische tips.
  16. Pak 1 ding tegelijk aan. Ken je taak en werk door totdat deze af is. Pas daarna geef je jezelf de ruimte om andere dingen te doen.
  17. Vier je successen. Heb je uitstelgedrag overwonnen? Vier het! Hoe klein de stap ook was, vier het succesmoment. De volgende keer doe je precies hetzelfde. Let op: je brein gaat het leuk vinden om uitstelgedrag te overwinnen. Er wacht immers een beloning…….

Uitstelgedrag is lastig te bestrijden omdat het om diepgewortelde gewoontes gaat. Het draait bij alle tips om het aanleren van goede gewoontes. Wil je structureel en langdurig minder uitstellen en meer doen? En meer goede gewoontes aanleren? Download direct De Magie van 1 Minuut en versla je uitstelgedrag in 1 minuut.

.

Boekentips artikel