Getting Things Done boekrecensie: beter met je tijd omgaan – David Allen
Getting Things Done boekrecensie. Wil jij meer gedaan krijgen in minder tijd? Zodat je meer tijd hebt om die te besteden aan de dingen die je écht wilt doen? Vandaag bespreek ik het boek Getting Things Done door David Allen met je en hoe dit boek je wel of niet kan helpen bij deze vragen!
Getting Things Done: de kunst van stressvrije productiviteit
Misschien ken je het wel. Je start je dag en er staan al tientallen taken op je overvolle to do lijst. En hoe hard je ook blijft werken, die lijst lijkt nooit minder groot te worden. Tot overmaat van ramp begin je ook steeds minder dingen te vergeten en word je eerder afgeleid. Herkenbaar voor je?
In de video geef ik een Nederlandse boekensamenvatting met mijn 3 grootste inzichten uit het boek Getting Things Done. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor meer gratis tips en inzichten.
.
Hoe werkt Getting Things Done?
Getting Things Done van David Allen (op moment van schrijven nog niet in het Nederlands verkrijgbaar) gaat over het beter managen van je tijd. En meer specifiek over het ontwikkelen van een timemanagementsysteem die je hierbij ondersteunt. Als boekreview deel ik hieronder mijn 3 belangrijkste timemanagement inzichten met je.
Inzicht 1: Werken vanuit één systeem
David Allen is een groot voorstander van werken vanuit één timemanagementsysteem. Hiermee bedoelt hij dat veel mensen werken met meerdere to do lijsten, agenda’s, nog meer lijstjes of boekjes. Allemaal leuk en aardig, maar funest voor je productiviteit!
Hoe fijn zou het zijn als jij alles in één systeem kan opslaan en alles dus ook op één plek weet te vinden? De auteur van Getting Things Done wil je uitdagen om stap voor stap vanuit één systeem te werken.
Naast fysieke systemen geldt dit ook voor je gewoontes. Ook dat zijn systemen. Start jij elke ochtend met de belangrijkste taak? Laat jij je tussendoor afleiden door het internet? Zorg je voor voldoende beweging tussen het werken door? Als je productiever wilt werken zou je ook kritisch naar jezelf moeten kijken, en naar hoe jij bepaalde dingen aanpakt.
Inzicht 2: Onderhouden van het systeem
Het is leuk om een bepaald timemanagementsysteem voor jezelf toe te passen. Nog belangrijker is om deze ook te onderhouden. Vergelijk het met een auto zonder brandstof. Met een systeem dat je niet onderhoud kom je nog geen kilometer verder. Hoe kun je het beste jouw systeem onderhouden?
Één van de beste Getting Things Done trainingen uit het boek is de wekelijkse planning. Door iedere week 1 uur van je tijd te reserveren voor het systeem kun je al een groot deel onderhouden. Op dat moment kun je jezelf twee belangrijke vragen stellen: wat ging er de afgelopen week goed? En wat ging er niet goed? Op grond daarvan kun je ook direct bepalen wat je kunt of moet aanpassen.
Deze wekelijkse planning vormt ook een onderdeel van mijn kompastijden. Meer daarover lees je in het artikel ‘Waarom kompastijd mijn golden nugget is’.
.
Inzicht 3: Niet nakomen van het systeem
En ja, het is leuk om een systeem te hebben en deze te onderhouden, maar dan moet je op dagelijkse basis je acties nakomen. Wil jij bijvoorbeeld drie keer in de week sporten? Ga dan ook drie keer. Wil jij die wekelijkse planning doorvoeren? Doe dat dan ook.
Komen we de afspraken met onszelf niet na dan raken we al snel gefrustreerd. Die frustratie leidt tot stress. En die stress reageren we weer op anderen af. Diep van binnen komt die stress bij jou vandaan, en dat weet je zelf ook wel (dat leidt juist tot nog meer frustratie).
Hoe meer er van die niet nagekomen afspraken zijn des te minder tijd je over zult hebben. Het advies is hier om één ding tegelijk te veranderen. Pak één afspraak, maak daar een gewoonte van en ga dan pas door naar het volgende. Met De Magie van 1 Minuut wordt het nog makkelijker om stap voor stap de afspraken met jezelf na te komen.
Samenvatting en boekrecensie Getting Things Done
In het boek staan heel veel handige timemanagementtechnieken. Van hoe het beste je Outlook te regelen tot oefeningen om productiever te werken. Er staan veel handige tips in die je kunt toepassen.
Tegelijkertijd staat er soms zoveel dat het voor mensen overweldigend kan zijn om alle oefeningen en trainingen toe te passen. Mijn advies is – meer nog dan bij een ander boek – om het boek stap voor stap te doorlopen.
Naar mijn mening haal je het maximale uit dit boek wanneer je bijvoorbeeld 1 uur per week met de opdrachten uit het boek aan de slag gaat. Zo voorkom je dat je snel afhaakt, en blijf je toch nieuwe stappen zetten.
Getting Things Done toepassen in de praktijk
De methodes en strategieën uit Getting Things Done toepassen mag dan simpel lijken. Het vergt ook veel tijd, geduld en discipline om dit op te bouwen. Wil jij stap voor stap ontdekken hoe je blijft doorzetten en volhouden op jouw doelen?
Krijg hier direct toegang tot De Magie van 1 Minuut en ontdek hoe je uitstelgedrag overwint en doelen bereikt in 1 minuut.
.
Reacties