Goede voornemens die wel werken – 4 Tips waarom 2018 jouw jaar word!

Je weet dat ze niet werken. En toch ga je ze maken. Dus hier een paar tips om je kans van slagen te vergroten!

‘Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going’
– Jim Rohn

Goede voornemens die niet werken

Minder snoozen, meer sporten, afvallen en stoppen met roken. Deze voornemens klinken bij iedereen bekend in de oren. Ze werken niet.

Maar waarom niet? Omdat dit niet de echte problemen zijn. Het zijn de takken van de boom die je probeert te veranderen terwijl je deze alleen bij de wortels kunt aanpakken.

Goede voornemens volhouden vraagt om een grote omschakeling van je gewoontes. En gewoontes kun je niet zomaar veranderen.

Dus is het gevolg dat je na een paar weken weer met lege handen staat. Je bent teruggevallen in je oude gewoontes. Eigenlijk is er niets veranderd.

Toch kun je ook voornemens hebben die wél werken.

Goede voornemens die wel werken

Je komt sneller vooruit met kleine doelen. Begin met simpele en eenvoudige dingen om je leven mooier te maken. Maar pak deze simpele dingen wel bij de wortels aan.

Bekijk deze korte 1 minuut video om te zien hoe je eindelijk dingen afmaakt die je al zolang wilt doen. Wil je nóg meer gratis tips ontvangen? Abonneer je hier op mijn Youtubekanaal.

.

Hieronder vind je vier levensrollen waarbinnen de meeste mensen zich graag ontwikkelen. Vervolgens vind je bij iedere levensrol een super simpele actie die je direct meer resultaat oplevert.

Alles in één keer veranderen lukt toch niet. Focus je liever op kleine acties die grote veranderingen teweeg brengen. Elke beslissing maakt het verschil.

1. Persoonlijke Ontwikkeling: Meer bewustzijn en rust

Het verhogen van je bewustzijn wordt één van de grootste trends voor 2018. Goede voornemens richten zich steeds meer op rust, focus en bewustwording. En dat is ook niet zo raar met de prestatiemaatschappij waar we in leven.

We zijn constant druk, druk en nog eens druk. Dagelijks mediteren is de manier om je focus en bewustzijn te verhogen.

Het is eigenlijk bizar dat er nog maar weinig mensen zijn die dit doen. En het is heel eenvoudig. Zelfs het slikken van een kalmeringstablet kost nog meer moeite!

Ontspan je. Adem in, adem uit. Focus je op je ademhaling, en verder niets. Dit voelt ongemakkelijk, maar die ervaring hebben we allemaal.

Blijf zitten en breng je aandacht weer naar je ademhaling. Meer hoef je niet te doen. Dat is mediteren.

Een kleine eenvoudige actie die je elke dag kunt toepassen. Lijkt me één van de goede voornemens voor 2018!

Neem elke dag vijf minuten voor jezelf – start met deze korte meditatie oefening

2. Relaties: Meer liefde en tijd voor jezelf

Wil je meer liefde en geluk in 2018? Richt je goede voornemens op jezelf. Keer naar binnen, wees vaker dankbaar en neem de tijd voor jezelf.

Neem zo nu en dan de tijd om op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Schrijf bijvoorbeeld elke dag een dankbaarheidszin in je schrift of dagboek. Iets waar je trots, blij of vrolijk van word.

We willen allemaal meer liefde in ons leven. Maar liefde gaat over relaties opbouwen met mensen, en mensen zijn soms best ingewikkelde wezens. Hou het simpel met het principe van De Magie van 1 Minuut.

Investeer meer tijd in jezelf zodat je erachter komt wat je gelukkig maakt, en ga dan pas investeren in je relaties. Zo kun jij je geluk met anderen delen.

Deel je dankbaarheid met andere mensen. Wat je krijgt, is wat je geeft. En dat kan al met een hele eenvoudige oefening.

Maak er een gewoonte van om elke dag op te schrijven waar je dankbaar voor bent.

3. Werk: Meer balans en focus

Het is moelijker om focus te houden dan om in te gaan op de afleidingen om ons heen. Als je meer balans en succes wilt, moet je stoppen met twintig dingen tegelijk te doen. Je hebt maar 24 uur in een dag zitten en een beperkte energie om je focus vast te houden.

Wat zijn je doelen voor het komende jaar? Focus je op één belangrijk doel. Bepaal je belangrijkste doel en onderneem vandaag je eerste actie.

Keuzes maken is één van de moeilijkste maar ook belangrijkste dingen om te doen. Prioriteiten stellen maakt je effectiever en geeft je het gevoel dat jij je leven bepaald op jouw voorwaarden.

Less is more. Zet elke dag een kleine stap in de goede richting. Overwin je uitstelgedrag en bereik je doelen in 1 minuut.

4. Gezondheid: Meer afvallen en een gezonde leefstijl

Afvallen staat ook bij de goede voornemens voor 2018 weer hoog op de lijst. Wil je meer energie, sterker worden, afvallen en je eigen positieve leefstijl ontwikkelen?

Ja, dat wil je. Dat willen we allemaal! En toch richten de meeste mensen zich alleen op het afvallen.

Wist je dat je je gezondheid kunt verhogen met minder moeite? Je hoeft niet elke dag naar de sportschool om gezond te leven. Wandel elke dag minimaal dertig minuten in de buitenlucht en je zult al effect merken. Of ga gezonder eten. Eet meer groenten, fruit en drink meer water.

Je komt sneller vooruit met kleine doelen. Hou het simpel.

Beweeg iedere dag dertig minuten. Kleine doelen hou je langer vol dan drie weken keihard sporten!

Kies jouw focus voor 2018

Wat wordt jouw focus voor 2018? Door te kiezen voor één focus creëer jij je eigen jaarthema. Dit thema helpt je om regelmatig aan je goede voornemens te denken. Kies eerst voor een levensrol als thema.

Waar wil je meer aandacht aan besteden? Je persoonlijke ontwikkeling, werk, relaties of gezondheid? Wat is je belangrijkste levensrol voor 2018? Schrijf goede voornemens op die passen bij deze levensrol.

Op deze manier kun je gedurende het jaar regelmatig even terugkoppelen naar je thema, en zo je leven in de juiste richting duwen.

Dus, wat wil jij veranderen? Welke levensrol is in 2018 het belangrijkste voor je?

Maak van 2018 een topjaar

Wil je 2018 starten met goede voornemens die wel werken? Met kleine stappen je mooiste doelen bereiken? Denk groot. Start klein. Leer hoe je sneller en slimmer je doelen bereikt in 7 dagen.

Boekentips artikel