Hoe kom je van negatieve gedachten af? Negativiteit is verslavend, en daarom is het lastig om je gedachten te veranderen. Hoe krijg je dit toch voor elkaar? We hebben 7 tips voor je op een rij gezet!

De kracht van gedachten

Onze gevoelens worden bepaalt door onze gedachten. Zodra we denken dat we moe zijn, zijn we moe. Zodra we ons fit voelen, voelen we ons fit. Heb je negatieve gedachten, dan voel je je ook negatief.

Ombuigen van negatieve gedachten is vaak lastiger dan we denken. Gedachten blijven door je hoofd spoken. Ze gaan niet snel weg. Hoe kom je van negatieve gedachten af?

Negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten: 7 tips

Onze gedachten veranderen is een langdurig proces, en daarom beginnen we er vaak niet aan. Het lijkt allemaal zover weg, en allemaal zo onmogelijk, dat we opgeven voordat we zijn begonnen. Deze 7 tips kunnen helpen:

Tip 1: Begin je dag met een positieve gedachte

Maak er een gewoonte van om je dag altijd positief te beginnen. Sommige nuchter Nederlanders zullen nu denken dat dat niet kan. Maar waarom niet? Het is net zo makkelijk om positief te denken als negatief. Waarom zou je dan voor negatieve gedachten gaan?

Tip 2: Lach jezelf uit

Negatieve gedachten komen en gaan. Zeker in het begin van je oefening. Lach jezelf uit als er een negatieve gedachte komt. Gebruik zelfspot. Daardoor kom je op zijn minst aan lachen toe wat een positief effect heeft op je gevoelens.

Tip 3: Zoek vaste positieve momenten uit

Wat kun je doen om bewust meer positieve gedachten te ontwikkelen? Precies. Maak er een gewoontes van om op bepaalde plekken of tijden positief te denken. Bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat, onder het douchen, tijdens een wandeling of in de rij bij de kassa. Begin met één positieve verandering tegelijk.

Tip 4: Maak van je probleem een oplossing

Focus je minder op het probleem door goede vragen te stellen. Vraag niet waarom jou dit overkomt. Stel jezelf liever een vraag zoals ‘wat is er geweldig aan dit probleem?’ of ‘wat kan ik doen om dit probleem op te lossen?’. Je zoekt nu naar een oplossing in plaats van een probleem.

Tip 5: Let op details die het verschil maken

Er zijn taken waar we totaal geen zin in hebben. Die hebben we allemaal. Probeer in die gevallen te letten op de details van de taak. Wat is er wél prachtig aan deze taak? Als je een bloedhekel hebt aan schoonmaken, wat is er dan toch leuk aan schoonmaken? Misschien vind je schoonmaken niet leuk, maar vind je het prettig om regelmatig te bewegen. Iets wat je ook bij het schoonmaken doet.

Tip 6: Straffen en belonen

Straf jezelf niet als je negatieve gedachten ervaart. Je doet het niet fout. Je bent aan het leren van jezelf, en dat betekent dat je groeit. Onthoud dat er weer een tijd komt waarop je je beter gaat voelen. Geniet van het proces. Zeur lekker tegen jezelf als je daar de behoefte aan hebt.

Tip 7: Zoek positieve dingen op

Waarom zou je wachten voordat er positieve dingen naar je toe komen? Creëer ze zelf. Lees een inspirerend boek, kijk een mooie film, wandel een extra rondje of plan een wekelijkse date met je partner. Omring jezelf met positieve en leuke dingen.

Hoe kom je van negatieve gedachten af?

Negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat klopt. Maar het is haalbaar voor iedereen. Wees bereidt om met andere ogen naar de wereld te kijken, en de wereld zal anders naar jou kijken.

Vervolgens ga je andere dingen zien. Meer positieve dingen. Dus hoe kom je van negatieve gedachten af? Focus je op de positieve dingen. Daar is geen ingewikkeld artikel voor nodig. Tijd om er iets moois van te maken.

Meer positief denken tips

Boekentips artikel