Hoe krijg ik meer discipline? Vind je het lastig om een start te maken met je eigen bedrijf? Lukt het niet om elke dag gezonder te eten? Meer aan beweging te doen? Ontdek de 2 tips voor meer discipline.

 ‘The distance between your dreams and reality is called discipline’
– Jim Rohn

Meer discipline

Discipline is een eigenschap die nodig is om positieve veranderingen in je leven tot stand te brengen. En juist deze eigenschap is in onze huidige maatschappij moeilijk onder de knie te krijgen. Gelukkig is discipline een vaardigheid. En dat betekent dat we het kunnen trainen, leren en ontwikkelen.

Discipline als spier

Het vergroten van discipline is te vergelijken met het vergroten van je conditie. Als je nooit sport, wordt je conditie minder. En als je jezelf nooit ergens toe zet en altijd toegeeft aan alle verleidingen zul je steeds minder discipline krijgen.

Andersom werkt het precies hetzelfde. Als je meer conditie wilt, doe je dat door jezelf in beweging te zetten en uit te dagen. Je conditie wordt steeds beter en beter. Zo is het ook met zelfdiscipline. Hoe meer je het traint, hoe meer je het kunt gebruiken.

Hoe krijg ik meer discipline?

In het kort gaat het er om dat je iets op de korte termijn doet dat bijdraagt aan de lange termijn. Vaak zijn dit dingen waar je weinig plezier aan beleeft of weinig zin in hebt. Maar je weet dat het op de lange termijn een positief resultaat oplevert. Een paar voorbeelden:

  • Gezond eten. Op de lange termijn is het beter om op de korte termijn gezonde voeding te eten. Toch vinden we het makkelijker en lekkerder om een vette hap te nemen. Op de korte termijn geeft dit je plezier, maar na het eten voel je je direct schuldig.
  • Geld sparen. Op de korte termijn is het leuker om je geld uit te geven aan kleding of een nieuw abonnement. Sparen zorgt er voor de lange termijn voor dat je een goed leven kunt leiden.
  • Een avond bankhangen is heerlijk. Op de lange termijn levert zitten op de bank niet veel nuttigs op. In ieder geval geen fit, strak en mooi lichaam.
  • Het is gemakkelijker om de hele dag druk heen en weer te zijn, en het excuus te gebruiken dat je het ‘veel te druk’ hebt. Voor een gelukkig leven hebben we ook rustmomenten en ontspanning nodig. Bijvoorbeeld in de vorm van mediteren.

Meer discipline heb je in veel gevallen nodig om lange termijn doelen te bereiken. En dan rest de vraag: ‘hoe krijg ik meer discipline op de korte termijn om aan de lange termijn te werken?

Meer discipline ontwikkelen: 2 tips

1. Begin stap voor stap

Als je voor de marathon wilt trainen, ga je niet met je eerste training 42 kilometer rennen. De eerste trainingen bestaan niet uit meer dan een paar kilometers hardlopen. Hetzelfde geldt voor zelfdiscipline.

Als je bijvoorbeeld wilt beginnen met mediteren, dan is het niet verstandig om bij je eerste oefeningen uren te trainen. De kans dat je weer snel afhaakt is groot. Hetzelfde zie je bij mensen die in korte tijd veel willen afvallen. Vaak slagen ze hier ook in. Wat ze niet weten, is dat ze van het sporten geen gewoonte hebben gemaakt. En dat betekent dat je snel terugvalt in oud gedrag.

Begin dus liever met vijf minuten mediteren per dag, of voer de 1 minuuttechniek uit. Zeker als je het langer wilt volhouden dan een paar dagen of weken is deze methode een aanrader.

2. Doe het één voor één

Een andere manier waardoor we terugvallen in oud gedrag is het tempo waarin we willen veranderen. Door te veel doelen tegelijk te stellen gebeurt juist het tegenovergestelde. Dus tegelijkertijd beginnen met mediteren, hardlopen, gezonder eten en positiever denken.

Veel mensen besluiten op een moment in hun leven dat het tijd is om radicaal te veranderen en pakken dan alles tegelijk aan. Het zal vaak blijken dat je dit niet redt. Je hebt te weinig discipline om alles in één keer te veranderen.

Goede gewoontes kun je beter één voor één toepassen. Het eerste voordeel is dat je al je discipline kunt gebruiken voor één gewoonte. Doordat je je energie niet hoeft te verdelen, heb je genoeg energie om dit onderdeel te veranderen. Ten tweede worden dingen die je vaak herhaalt automatisch waardoor je op de lange termijn minder discipline nodig hebt.

Gemiddeld duurt het ongeveer één tot twee maanden om een gewoonte automatisch te maken. Zodra je merkt dat een goede gewoonte automatisme word, kun je andere gewoontes gaan trainen. Wil jij je gewoontes en discipline eigen maken? Bekijk de 1 Minuut Community en ontwikkel dagelijks nieuwe gewoontes in 1 minuut.

Stel jij jezelf de vraag ‘hoe krijg ik meer discipline’? Pak dan niet ineens te veel aan, bouw het langzaam op en zet door. Het wordt vanzelf gemakkelijker!

 

Meer discipline tips

Boekentips artikel