Hoe kun je goed communiceren? 3 Effectieve tips!

Hoe kun je goed communiceren? Het klinkt misschien makkelijk, maar toch blijkt effectief en goed communiceren moeilijker dan gedacht. Hoe kan dit? En wat kun je dan wél doen om goed te communiceren?

Moeite met communiceren of juist niet?

Goed communiceren is een hele kunst. Of het nu om je werk of privéleven gaat: communiceren doen we allemaal. Veel mensen hebben onbewust moeite met communiceren.

Met als gevolg problemen in relaties, geen sterke vriendschappen en/of misverstanden op het werk. Het klinkt misschien cliché, maar de meeste moeite met communiceren komt voort uit het niet écht luisteren naar de ander, geen oprechte interesse tonen en/of onduidelijk zijn over wat je wilt.

Hoe kun je goed communiceren? Check de video hieronder! Vond je dit een leuke video? Abonneer je hier op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips en inspiratie.

.

3 Effectieve tips voor goed communiceren

Wat is goed communiceren dan wel? En wat maakt iemand een goede communicator? Wanneer je de onderstaande 3 tips effectief toepast, dan kun je al enorme stappen voor jezelf zetten in het verbeteren van jouw communicatie.

Tip 1: Weet wat je wilt

Weten wat je wilt maakt het veel makkelijker om duidelijk te communiceren. Veel communicatie tussen mensen is onduidelijk omdat één van de twee personen niet weet wat het exact wil. En dan wordt het natuurlijk ook lastig om dit helder en duidelijk te communiceren.

Werk dus eerst aan jezelf. Wat wil jij? En dit geldt voor ieder gebied van je leven. Wat voor relatie wil jij? Wat voor vrienden? En je werk? Maak eerst duidelijk aan jezelf wat je wilt en je zult zien dat je automatisch al beter wordt in effectief communiceren.

Tip 2: Leer beter luisteren

Ook deze tip is extreem belangrijk. Hoe vaak heb jij het gevoel dat mensen écht naar je luisteren? En dat ze je écht begrijpen? De meeste mensen luisteren – helaas – niet met hun volle aandacht naar anderen.

Ze worden bijvoorbeeld afgeleid door wat er om hun heen gebeurd, willen vooral zelf hun zegje doen of hebben gewoon moeite met goed luisteren. Beter leren luisteren is een vaardigheid. Iets wat je kunt leren. En het zal je communicatievaardigheden naar een volgend niveau brengen. Deze 5 fases helpen je om direct beter te worden in effectief luisteren.

.

Tip 3: Stel goede vragen

Hetzelfde geldt voor goede vragen stellen. De basisvoorwaarde van deze vaardigheid is dat je alleen goede vragen kunt stellen wanneer je daarvoor goed hebt geluisterd. Je hebt dus een combinatie van beiden nodig. Ja/nee vragen zijn vaak geen goede vragen wanneer je goed wilt communiceren.

Daarentegen zijn goede open vragen wel weer van een enorme meerwaarde. Waaromvragen zijn ook tricky omdat ze al een bepaalt oordeel geven over iets. Je kunt dan vaak beter vragen ‘’Wat is de reden dat je….’’ In plaats van ‘’Waarom doe je ….’’. En zo zijn er nog een paar handige tips die je verder kunnen helpen om effectiever te communiceren.

Goed communiceren is een vaardigheid

De tips die ik eerder noemde zijn allemaal vaardigheden. Dat betekent dat je er altijd beter in kunt worden. Zo kun je regelmatig reflecteren om te zien of je nog steeds doet wat je wilt doen.

Hetzelfde kun je doen met je luistervaardigheden en het stellen van betere vragen. Goed communiceren mag dan simpel lijken. Het vergt ook veel tijd, geduld en discipline. Wil jij stap voor stap ontdekken hoe je blijft doorzetten en volhouden op jouw doelen?

Krijg hier direct toegang tot De Magie van 1 Minuut en ontdek hoe je uitstelgedrag overwint en doelen bereikt in 1 minuut.

.

Boekentips artikel