Hoe Lang Duurt Gedragsverandering?

Soms lijkt het een eeuwigheid te duren. Soms lukt het in één keer. Hoe lang duurt gedragsverandering? Verrijk jezelf met nieuwe inzichten over menselijk gedrag!

Onderschatten gedragsverandering

Mensen onderschatten gedragsverandering. De meesten brengen het met een grote glimlach, maar realiseren zich niet wat er bij komt kijken om hun gedrag daadwerkelijk te veranderen. Een paar dagen werken aan je gedrag is onvoldoende om tot een duurzame verandering te komen.

Waar komt het 21 Dagen verhaal vandaan?

Veel mensen, waaronder ook persoonlijke ontwikkelingscoaches, benoemen gedragsverandering met 21 dagen. Dat komt doordat één van de eerste onderzoeken naar gedragsverandering tot dit resultaat leidde.

Maxwell Maltz (1960) deed in de jaren ’50 onderzoek naar de vorming van nieuw gedrag en per toeval ontdekte hij dat het minstens 21 dagen duurt voordat er gedragsverandering plaatsvind. Tijdens zijn werk als plastisch chirurg amputeerde hij regelmatig armen en benen. Het viel hem op dat zijn patiënten tot en met 21 dagen phantoompijn voelden. Na die periode hadden ze zich aangepast aan hun nieuwe situatie.

In zijn bestseller Psycho-Cybernetics sprak Maltz over een minimum van 21 dagen. Dit werd door andere mensen overgenomen alsof je na 21 dagen elk soort gedrag kunt veranderen. Het is niet gek dat dit is overgenomen want 21 dagen klinkt erg aannemelijk. Het is lang genoeg om mensen te inspireren en kort genoeg om niet af te haken.

Kun je nu zeggen dat gedragsverandering 21 dagen duurt? Nee, want zijn onderzoek was subjectief en niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Hoe lang duurt gedragsverandering dan wel? En is hier uitgebreider onderzoek naar gedaan?

Uitgebreid onderzoek

In 2009 bestudeerde onderzoeker Lally gedragsverandering bij 96 personen. Ze mochten zelf een keuze maken uit het gedrag dat zij wilden veranderen. Het gekozen gedrag waren vrij simpele gedragingen zoals ‘Een fles water drinken bij de lunch’ tot ‘dagelijks 15 minuten hardlopen’. De deelnemers werden 12 weken gevolgd.

Dagelijks moesten ze een rapport schrijven over het uitgevoerde gedrag en de moeilijkheidsgraad die de oefening met zich mee bracht.

Resultaten

Lally kwam tot de conclusie dat de deelnemers gemiddeld ruim 2 maanden bezig waren om gedragsverandering te krijgen. Dit was tot op de dag nauwkeurig 66 dagen. De lengte van de gedragsverandering varieerde van 18 dagen tot een maximale periode van 254 dagen*.

Een interessante aanvulling op het onderzoek was dat het eenmalig missen van je gewenste gedragsverandering geen fundamenteel effect had op het eindresultaat. Zolang je na die ene gemiste kans weer verder gaat. Veel mensen denken dat ze na een paar keer stoppen net zo goed helemaal kunnen stoppen want ‘het lukt toch niet’. Dit blijkt dus niet waar te zijn.

Factoren om rekening mee te houden

Hoe lang duurt gedragsverandering als je dit wilt veranderen? Dat is afhankelijk van veel factoren. Je kunt jezelf onderstaande vragen stellen om een beeld te krijgen van de tijd die het in beslag gaat nemen:

  • Hoe erg is je negatieve gewoonte? Als je wilt stoppen met roken, is het makkelijker voor mensen die één sigaret per dag opsteken dan tien.
  • Hoe lang vertoon je het ongewenste gedrag al? Rook je al tien jaar, dan is het moeilijker om te stoppen dan iemand die net begonnen is.
  • Hoe vaak vertoon je het gewenste gedrag? Misschien heb je soms een dag dat je niet rookt. Dit geeft je een bevestiging dat je het kunt.
  • Wat voor gedragstechnieken zet je in om tot gedragsverandering te komen? Een doel zonder plan is niets meer dan een wens. Je moet een plan hebben om te stoppen.
  • Wat is je karakter? De één heeft meer discipline en doorzettingsvermogen dan een ander. Dit kun je trainen.

Vaak duurt gedragsverandering maanden. Het is afhankelijk van je motivatie om écht iets te willen veranderen aan jezelf. Daar begint het mee. Zelfkennis en discipline. Gelukkig zijn dit vaardigheden die iedereen kan leren.

Start

Of het nu 21, 66 of 254 dagen duurt, trainen moet je toch. Laat je niet ontmoedigen als het een dag niet lukt. Blijf doorgaan. Stap voor stap bereik je je gewenste resultaat. Hoe klein ook, begin vandaag nog. Met kleine doelen kom je sneller vooruit.

Meer Tips

 

*werd door onderzoekers bepaald o.g.v. verzamelde data na 12 weken onderzoek.

 

Boekentip Artikel