In actie komen begint bij een beslissing.  We kunnen niet al onze ideeën uitvoeren. Dat zijn er simpelweg teveel. En daarom hebben we twee keuzes: blijven nadenken over al onze ideeën, of één idee kiezen en actie ondernemen.

Knowledge is not power. Knowing is only potential power. Action is power.’ – Tony Robbins

Niet in actie komen: onzekerheid

Het kan zijn dat je bepaalde doelen en dromen al een lange tijd wilt realiseren, maar dat het je op de één of andere manier niet lukt. Waarom niet? Vertoon je uitstelgedrag? Vind je het lastig om keuzes te maken? Of weet je gewoon niet wat je écht wilt doen?

Uitstelgedrag en besluiteloosheid zorgen ervoor dat je lang blijft nadenken over wat je eigenlijk wilt doen, zonder dat je het gaat doen. Deze twijfels leiden tot onzekerheid. Met onzekerheid kom je niet in actie. En niet in actie komen geeft weinig voldoening.

Dit heeft te maken met het gedrag dat we vertonen. Gedrag komt voort uit de gedachten die we ergens over hebben. Waarom lukt het ons niet om langdurig iets te veranderen aan zichzelf? Bijvoorbeeld in actie komen om af te vallen? Het probleem is dat we geen fysiek dieet nodig zijn. Iedereen weet wel wat je moet doen om af te vallen.

Start met een helder doel

Wat we nodig hebben is een mentaal dieet! Je moet eerst een helder en duidelijk doel stellen. Zonder bestemming weet je niet waar je naartoe gaat. Je hoeft niet te weten hoe je er komt, maar je moet wel exact weten waar je naartoe gaat. Je moet overtuigd zijn, commitment hebben, vasthouden aan je doel en je niet laten afleiden. Focus!

En als je je doel dan niet behaalt, komt dat meestal door excuses. Het ligt in 99% van de gevallen niet aan anderen. Wel aan jezelf. Vind eerst uit wat je echt wilt en creëer de mindset om dit waar te maken. Onze mindset begint met de gedachten die we hebben. Door je gedachten te trainen, kun je sneller in actie komen. Dit heet het mentale dieet, en werkt effectiever dan het fysieke dieet.

In actie komen: het inspirerende verhaal van Colonel Sanders

Colonel Sanders is de man achter Kentucky Fried Chicken, dat hem miljonair heeft gemaakt en de eetgewoonten van een heel land heeft veranderd. Toen hij begon was hij niet meer dan een gepensioneerde militair met een recept voor gefrituurde kip. Verder niets, geen geld, geen organisatie, niets.

Hij had een klein restaurant gehad, dat over de kop was gegaan doordat de hoofdweg werd verlegd. Toen hij zijn eerste cheque van de sociale dienst kreeg, besloot hij te kijken of hij wat geld kon verdienen met de verkoop van zijn kiprecept. Zijn eerste idee was het recept aan restaurants te verkopen en zichzelf een percentage van de winst te laten uitbetalen.

Een idee uitvoeren

Nu is dat niet noodzakelijk het meest realistische idee voor de start van een onderneming. Het leverde hem dan ook niet veel roem op. Toch doorkruiste hij het land en trachtte iemand te vinden om hem te steunen. Steeds bleef hij zijn idee veranderen en bij mensen aankloppen met zijn laatste plan. Hij werd 1009 keer afgewezen en toen gebeurde er iets wonderbaarlijks. Iemand zei ja en de kolonel was in zaken.

Heb jij een idee? Heb jij de discipline en het doorzettingsvermogen van deze oude man? Kolonel Sanders verdiende een fortuin doordat hij het vermogen had om vastberaden actie te ondernemen. Hij had de persoonlijke kracht die nodig is om resultaten teweeg te brengen.

Hij had het vermogen om 1009 keer het woord ‘nee’ te horen zonder dat hij opgaf. In de persoonlijke ontwikkeling noemen we dit ook wel persoonlijke kracht. Colonel Sanders wist hoe hij zijn gedachten, zijn mentale dieet, moest trainen om door te zetten, wachtend op het moment dat iemand wél ja zou zeggen.

In actie komen: het 7 stappenplan

Er is maar één woord dat we moeten onthouden: doen. Doen is het uitvoeren van een idee en dát is toegepaste kennis. Je doet dan iets met de kennis die je hebt, zoals Colonel Sanders in het voorbeeld deed. Toch is doen en actie ondernemen makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom volgen hieronder 7 stappen die succesvolle mensen inzetten om actie te ondernemen:

  1. Alle succesvolle mensen doen niet wat ze leuk vinden. Ze doen waar ze passie voor hebben. Passie brengt grote sportmensen ertoe steeds naar topprestaties te streven en die te verbeteren. Passie drijft mensen om nieuwe producten zoals de computer, laptop en mobiel uit te vinden. Passie creëert de energie voor actie.
  2. Mensen die slagen weten wat ze willen én geloven dat ze het kunnen krijgen.
  3. Een strategie is de wijze waarop plannen en actie georganiseerd worden. Mensen als Steve Jobs, Beyoncé, Oprah Winfrey, David Guetta en Cristiano Ronaldo stippelden een strategie uit om te bereiken wat ze wilden bereiken.
  4. Heldere waarden. Waarden zijn specifieke overtuigingen over wat goed en slecht is voor ons leven. Succesvolle mensen weten exact wat hun waarden zijn en leven elke dag volgens deze manier.
  5. Hoog energieniveau. Mensen met een hoog energieniveau trekken hoge energieniveaus aan. Ze creëren mensen om zich heen die hun stimuleren bij het bereiken van hun acties.
  6. In actie komen helpt als je beschikt over diepgaande relaties. Zij vormen de emotionele kracht om jezelf in beweging te zetten.
  7. Communicatief meesterschap. De kwaliteit van je communicatie bepaalt de kwaliteit van je leven. Mensen die actie ondernemen hebben geleerd om iedere uitdaging aan te nemen. En als iets mislukt, spreken zij niet over falen. Ze spreken over leermomenten. Dat vergt een andere manier van denken.

Wat doe jij van deze 7 stappen? Welke stappen vragen meer aandacht van je om in actie te komen? Laat het ons hieronder weten!

Meer tips voor persoonlijke kracht

Boekentips artikel