Hoe 1 Levensvisie De Wereld Kan Veranderen | Inspirerend Voorbeeld

Hij is geen bekende man bij het grote publiek. Als ik zijn naam noem kijken mensen me vragend aan. Voordat ik boeken begon te lezen over succesvolle bedrijven kende ik deze man ook niet. In mijn zoektocht naar succesvolle businessmodellen stuitte ik op ‘De Starbucks Strategie’. Ik was onder de indruk van de simpele visie van slechts één man: Howard Schultz. Beter bekend als de CEO van Starbucks. Hij zorgde ervoor dat het koffiebedrijf uitgroeide tot één van de grootste organisaties ter wereld. Wat is het verhaal van deze man die met niks begon? En wat kunnen wij van hem leren? Dit is een inspirerend levensvisie voorbeeld voordat je er zelf eentje gaat schrijven!

Het verhaal van Schultz

Schultz is een schoolvoorbeeld van een man die zijn levensvisie heeft omgezet van niets tot één van de grootste bedrijven ter wereld: Starbucks. Het verhaal van Schultz is een voorbeeld van een man die letterlijk met niets begon. In het boek De Starbucks strategie beschrijft auteur Joseph Michelli hoe de oprichting van Starbucks tot stand is gekomen.

Starbucks bestond al voordat Schultz zijn intrede deed. Bij Starbucks werd hij geïnspireerd door de kennis van dit kleine bedrijf en na een reis door Italië wist hij het heel zeker: hij had een gouden combinatie gevonden! In Italië zag Schultz voor Amerikaanse begrippen namelijk iets ongewoons. Koffie drinken ging hier heel anders. Voor het eerst in zijn leven zag hij dat koffie drinken ook een ander doel voor mensen had. Mensen gingen er naar toe om elkaar te ontmoeten als een soort van derde verblijfplaats naast hun huis en werk. Dit bestond in Amerika nog niet!

Doorgaan met focus

Geïnspireerd met dit idee probeerde hij de eigenaren te overtuigen van dit bedrijfsconcept. Hij bracht zijn ideeën over op de directeuren. Zonder succes. Teleurgesteld nam hij ontslag bij Starbucks om zijn eigen ideeën in de praktijk te brengen. Een paar jaar later kreeg hij de kans om Starbucks over te nemen en Schultz twijfelde geen moment. De rest is een feit.

Al snel groeide dit bedrijf uit tot honderden vestigingen en vandaag de dag worden er nog elke dag (!) drie vestigingen geopend. Vanaf de oprichting verwerkte hij zijn levensvisie voorbeeld in zijn bedrijfsvisie: de Starbucks Mission statement. Tot op de dag van vandaag wordt deze visie nog gehanteerd (denk maar aan jouw naam op de Starbucks beker!).

De kracht van visie: durf jij het aan?

Het grote verschil met andere organisatievisies? Schultz hield zich aan zijn persoonlijke visie! Hij zorgde er voor dat zijn levensvisie voorbeeld ook in actie werd omgezet. Zijn verbeeldingskracht bracht hij nu in de praktijk. Het geheim is eenvoudig:

‘Combineer visie en actie’

Nu je weet wat de kracht van een persoonlijke visie kan doen: wat is jouw levensvisie? Wat zijn je doelen? Ik geef je hieronder drie prikkelende vragen om je eigen levensvisie voorbeeld te maken:

  • Hoe ziet jouw leven er over 5 jaar uit?
  • Als je wist dat vandaag jouw laatste dag zou zijn, zou je dan wat je nu doet?
  • Als je wist dat je niet kon falen, wat zou je dan het liefste doen?

Neem de tijd om deze vragen in je op te nemen. De kans is groot dat je dergelijke vragen nooit eerder hebt beantwoord. Wees niet bang. Je hoeft niet meteen alles te weten. Alleen al het nadenken over deze levensvragen helpen je om met eigen voorbeelden te komen. Start met deze vragen, creëer een levensvisie en neem actie. Wie weet schrijf ik mijn volgende blog over jouw verhaal!

Ontdek Meer

 

Boekentip Artikel