Meer Doen In Minder Tijd? 3 Praktische Tips!

Meer doen in minder tijd kan door slimmer werken. Slimmer werken vergt een andere manier van denken. Een mindset om het beste uit jezelf te halen. Lees de 3 tips en leer meer doen in minder tijd!

‘Lack of time is actually lack of priorities  – Timothy Ferriss

Meer doen is niet altijd effectief

Hoe groter je todo lijst, des te meer je moet doen. De dagen zijn al snel te kort voor je. Je wilt teveel doen op één dag. En daardoor bereik je nooit wat je wilde doen. Er is altijd meer. De druk wordt opgevoerd.

Veel mensen worden niet productiever van een lange todo lijst. Je wordt ontmoedigd door de lijst die je moet afwerken. Dat zet je aan het denken. Je denkt ‘voordat ik begin met de lijst ga ik nog even Facebooken en filmpjes kijken op Youtube’.

Twee redenen voor uitstelgedrag

Dit noemen we ook wel uitstelgedrag. En er zijn twee manieren die ons tegenhouden om meer te doen in minder tijd:

1 Gebrek aan prioriteiten

Wat is de reden dat je todo lijst iedere keer langer word? Waarom moet je zoveel doen? Een gebrek aan tijd is een gebrek aan prioriteiten. Als je alle taken prioriteit geeft, betekent dit in feite dat je niets prioriteit geeft.

2 Productiviteit is willekeurig

Van 9 tot 5 werken is willekeurig. Het is ooit ontstaan en zit nu diep verankerd in de samenleving. Maar is het mogelijk dat iedereen exact 8 uur nodig heeft om hun werk te doen? Druk bezig zijn is een vorm van luiheid.

Less is more

Hoe kun je dan toch meer doen in minder tijd? Maak het jezelf makkelijk. Hoe makkelijker je werk wordt, des te waarschijnlijker het wordt dat je je taken af zult ronden. Je moet niet meer, maar minder om je heen verzamelen. Dat kan met de volgende 3 tips:

1 Gebruik het Pareto principe (80/20 regel) in je voordeel

Stel jezelf twee vragen bij dit principe. Welke 20% oorzaken leidt tot 80% van je problemen en ongeluk? En welke 20% oorzaken leidt tot 80% van je gewenste resultaten en geluk?

2 Gebruik de Wet van Parkinson in je voordeel

Werk wordt meer naarmate je meer tijd hebt. Beperk de hoeveelheid tijd die je voor een taak hebt. Stel deadlines en werk naar die deadlines toe.

3 Maak een Master To Do List

Om dingen gedaan te krijgen, moet je twee dingen weten. Maak een start- en stoplijst. Dingen die je moet doen en dingen die je niet moet doen. Pas daarna het Pareto-principe en de Wet van Parkinson toe op je taken.

Focus houden op de taak

Kies maximaal twee belangrijke taken op één dag. Als het kan, kies dan nog liever voor één belangrijke taak en slik die kikker!

Schakel afleidingen uit, en focus je zo lang mogelijk op de taak. Geef jezelf een bepaalde tijd waarin je zonder afleidingen werkt aan je doel.

De methodes maken het makkelijker en eenvoudiger voor je. Ze zorgen voor een overzichtelijke todo lijst. En overzicht geeft rust. Met die rust kun je meer doen in minder tijd. Dat maakt je productiever.

Meer tips voor productiever werken

  1. De Nummer 1 Productiviteitsapp is Geen App
  2. Super productief werken? Doorbreek multitasken!
  3. Een werkweek van 4 uur: leid een rijk leven zonder veel te doen

Boekentips Artikel