Negatief denken. Ja, we hebben er allemaal soms last van. Negativiteit is verslavend, en daarom blijven we er vaak in hangen. Hoe kun je jezelf lostrekken uit die negativiteit? Negatieve energie omzetten in positieve energie? Deze tien tips helpen je op weg!

A positive mind finds a way it can be done, a negative mind looks for all the ways it can’t be done – Napoleon Hill

Negatief denken over jezelf en anderen

Alles is een gedachte. Oké, dat klinkt een beetje raar. Waar komen je gevoelens vandaan? Heb je ooit nagedacht over deze vraag? Precies, van gedachten. Alles is dus een gedachte. Jij denkt iets ergens over en vervolgens ontstaat er een gevoel.

Eigenlijk is het vrij simpel. Negatieve gedachten zorgen voor een negatief gevoel. Dit gevoel noemen we ook wel angst. En positieve gedachten zorgen voor een positief gevoel zoals blijdschap, vreugde of geluk.

Vanzelfsprekend wil je vooral positieve gevoelens voelen. Maar het is lastig om je gevoel te veranderen. Hoe doe je dat?

In de video hieronder geef ik 10 tips over hoe je dit kunt oplossen. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips.

.

Negatieve gedachten stoppen

Negatief denken is eenvoudig. Als er iets vervelends gebeurt, denken we heel snel negatief. Het is standaard geworden. En dat is ook niet zo gek (denk aan de grote hoeveelheid negatief nieuws in journaals en kranten).

Daarnaast kunnen er veel dingen mis gaan in het leven, en hier op voorhand over nadenken geeft soms een gevoel van controle. Het is makkelijk om negatief te reageren, omdat je het gewend bent.

Negatief denken is als ongezond eten. Het is makkelijk, het is bevredigend en het voed je niet. Op de korte termijn levert dit je een goed gevoel op, en op de lange termijn een slecht gevoel.

Net als ongezond eten is het een gewoonte om negatieve gedachten de overhand te laten nemen. Het moeilijke is dat onze gedachten veel lastiger te veranderen zijn dan ons eetpatroon (en als jij je eetpatroon niet kunt veranderen komt dat ook door je gedachten 😉 ).

Van negatief denken naar positief denken

Positief denken heeft geen positief imago. De Amerikaanse ‘geluksindustrie’ heeft er een groot fenomeen van gemaakt. Iedereen die positief denkt zou gelukkig en succesvol worden. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

De kracht van positief denken is een hulpmiddel om resultaten te bereiken. Niets meer en niets minder. We denken dat het sturen van onze gedachten betekent dat we de realiteit uit het oog verliezen. Negatieve denkers denken dat positieve denkers geen gevoel meer voor realiteit hebben.

Ze laten zich leiden door negatieve gedachten, en noemen zichzelf vervolgens ‘realist’. Wat is de waarheid?

Waarom denk ik altijd negatief?

De werkelijkheid bestaat niet. Ieder persoon heeft zijn eigen werkelijkheid gecreëerd door de gebeurtenissen die zijn ontstaan uit het verleden. Deze werkelijkheid wordt ook wel onze conditionering genoemd.

Ieder mens heeft een andere kijk op het leven. En dat begint al met de betekenis die je geeft aan één woord. Onderstaande voorbeelden komen uit een training die ik gaf over dit onderwerp.

Ik vroeg de deelnemers naar de betekenis van de woorden in de linker kolom. Wat betekent het woord vakantie voor je? En geluk en succes?

Woord Werkelijkheid persoon 1 Werkelijkheid persoon 2
Vakantie ‘Heerlijk! Lekker zon, zee en strand opzoeken’ ‘Lekker doorwerken. Ik heb nu eindelijk de tijd om mijn extra studie op te pakken
Geluk ‘Elke dag de zekerheid dat ik kan rondkomen en leuke dingen kan doen met mijn familie’ ‘Rondreizen over de wereld, dingen doen en het avontuur opzoeken’
Succes ‘Zoveel mogelijk geld, rijkdom en status krijgen’ ‘Doelen halen die ik vooraf heb opgesteld, zoals het uitlopen van een marathon of een driegangendiner koken’

 

Zie je dat de werkelijkheid van deze twee deelnemers compleet verschillend zijn? Goed en slecht zijn relatief. En hetzelfde geldt voor positief of negatief denken. Het is een keuze.

Positief denken maakt je gelukkiger, succesvoller, vrolijker en socialer. Het helpt je makkelijker door het leven te glijden en er meer van te genieten. Het is niet de oplossing voor al je problemen. Het is wel krachtig gereedschap richting een bewuster leven.

Positief denken begint met bewustwording. Je kunt aan je eigen succes en geluk werken. Het begint bij jezelf.

In de video leg ik je uit hoe je met 1 simpele oefening negatieve gedachten omzet in positieve. Vond je deze video leuk? Abonneer je dan op mijn YouTube kanaal voor nóg meer gratis tips.

Negatieve gedachten ombuigen: 10 tips

Wil je negatieve gedachten ombuigen in positieve gedachten? De volgende 10 tips helpen je op weg:

  1. Maak er een gewoonte van om elke dag met een positieve gedachte te beginnen. Zo begin ik mijn dag altijd met meditatie en wat ik vandaag ga doen om dichter bij mijn doelen en dromen te komen. Hoe je dit precies kunt doen leg ik uit in het artikel ‘Hoe mijn ochtendritueel mijn leven veranderde.’
  2. Let op de betekenis die je geeft aan je woorden en zinnen. Verander de betekenis van woorden die je nu als negatief ervaart. Dit zijn vaak woorden die je angst geven (bijvoorbeeld perfectionisme of hooggevoeligheid) terwijl ze ook een grote kracht in zich hebben. Bekijk de positieve kant van deze woorden.
  3. Stop met negatief praten over andere mensen. Zeker als ze er niet bij aanwezig zijn.
  4. Zoek naar een vast moment waarop je voortaan positieve gedachten wilt ervaren. Bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat, tijdens je ochtendritueel, terwijl je doucht of wanneer je een wandeling maakt. Maak van deze korte momenten een dankbaar moment.
  5. Je kunt negatieve gedachten doorbreken door je op je ademhaling te richten. Blijf bewust ademhalen totdat je hoofd en lichaam stil worden. Blijf op je ademhaling letten. Doe een ontspannen ademhalingsoefening.
  6. Zoek naar de positieve kanten van gebeurtenissen die je normaal gesproken als negatief ervaart. Creëer je eigen werkelijkheid en zoek naar de positieve dingen.
  7. Besef dat je gedachten je gevoel bepalen. Voel je je niet gelukkig? Verander je gedachten met deze tips.
  8. Fouten bestaan niet. Je doet niets fout. Fouten zijn leermomenten. Je bent aan het leren, je groeit! Iedereen zeurt soms. Het is belangrijk om je op deze momenten te realiseren dat deze momenten ook weer overgaan. Bekijk de 5 tips voor het omgaan met perfectionisme.
  9. Probeer de negatieve gedachten van andere mensen om te buigen door ze liefdevol te laten zien dat het leven ook best leuk is. Dat er ook positieve kanten zitten aan iedere gebeurtenis.
  10. Doe elke dag voordat je naar bed gaat een dankbaarheidsoefening. Noem drie dingen op waar je dankbaar voor bent. Dit helpt niet alleen om met een positief gevoel te slapen. Het helpt ook voor de volgende dag. De laatste gedachte waarmee je gaat slapen, is de eerste gedachte waar je mee opstaat.

Negatieve gedachten omzetten in positieve gedachten

Negatieve gedachten zijn niet slecht. Ze zijn wat ze zijn, en ze helpen je niet om gelukkig te zijn. Je hebt angsten zoals iedereen die heeft. Het gaat erom hoe jij met die angsten omgaat.

Door je negatieve gedachten positief te benaderen kun je je gedachtepatroon veranderen. En zo kun je met meer vertrouwen, voldoening en geluk leven. Tijd dus om er iets moois van te maken.

Wil je leren om negatieve gedachten te verwisselen voor positieve? Dat kan niet in 1 dag, maar wel door elke dag minimaal 1 minuut aan je eigen gedachten te besteden.

Leer positief omgaan met negatieve gedachten. Download direct De Magie van 1 Minuut en ontdek de 3 krachtigste stappen om van je uitstelgedrag af te komen.

.

Boekentips artikel