Niet Durven Toch Doen – Susan Jeffers | Zelfhulpboek Angst

Niet durven toch doen is een zelfhulpboek over het omzetten van je angsten in een kracht. Wat houd je tegen om te doen wat je wilt doen? Wat kun je doen om je angsten te overwinnen? En wat kun je doen om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen?

 ‘De enige manier om de angst om iets te doen kwijt te raken is door eropuit te gaan en het te doen’ – Susan Jeffers

Van angst naar kracht

Niet durven, toch doen is een boek over het omzetten van besluiteloosheid, twijfels en angst in kracht, zelfvertrouwen en actie. Dit boek is een goed hulpmiddel om het beste uit jezelf te halen. In dit artikel lees je een korte samenvatting van het zelfhulpboek aangevuld met tips om je angsten in kracht om te zetten.

Angst door gedachten

Je angst overwinnen klinkt eenvoudig maar vergt veel moed en doorzettingsvermogen. Angst ontstaat door twijfels. Twijfels over je eigenwaarde. Ben ik wel goed genoeg? Kan ik deze baan aan? Durf ik mijn eigen bedrijf op te zetten?

Twijfels komen voort uit besluiteloosheid. Het gebrek aan keuzes maken en beslissingen nemen. Er is geen helderheid. Wat wil ik écht? Wat vind ik écht belangrijk?

Besluiteloosheid wordt een serieus probleem als het je leven gaat beheersen. Angsten stapelen zich dan op.  Jeffers schrijft dat door de angst heen breken minder beangstigend is dan leven met de onderliggende angst. Maar hoe doe je dat? Door de angst heen breken?

5 inzichten over angstgedachten

Jeffers beschrijft in haar boek ‘Niet durven toch doen‘ vijf inzichten op het gebied van angst:

  1. De angst zal nooit weggaan zolang ik mezelf blijf ontwikkelen. Iedereen heeft angst. Zelfs de meest succesvolle mensen hebben hier last van. Maar als iedereen angst heeft, is angst dan wel het probleem? Nee. Jeffers zegt dat je angst niet kunt kwijtraken. Het échte probleem schuilt in de volgende vraag: hoe ga je om met angst?
  2. De enige manier om de angst om iets te doen kwijt te raken is door eropuit te gaan en het te doen. Dit is natuurlijk een open deur. Iedereen weet dat het zo werkt, maar toch doen heel weinig mensen dit.
  3. De enige manier om beter over jezelf te gaan denken, is te doen waar je zo bang voor bent. Het ‘doen waar je bang voor bent’, komt vóór het betere denken over jezelf.
  4. Niet alleen zal ik angst voelen als ik buiten mijn comfortzone ga, maar iedereen heeft daar last van. Zoals gezegd, iedereen heeft last van angst. Je bent niet de enige. Wanneer je je dit realiseert, wordt alles een stuk makkelijker.
  5. Door de angst heen breken is minder beangstigend dan te leven met de onderliggende angst die ontstaat uit een gevoel van hulpeloosheid. De kortste klap om van je twijfels af te komen, is er direct mee aan de slag gaan.

De babbelbox

Iedereen die gehinderd wordt door twijfels en angst herkent het negatieve stemmetje in je hoofd. : Jeffers noemt het ‘the chatterbox’. Het is het stemmetje in je hoofd dat probeert je gek te maken en daar vaak nog in slaagt ook.

Dit stemmetje is de sleutel voor al je angsten. Het stemmetje zorgt voor al je negatieve gedachten. Op humoristische wijze geeft Jeffers weer hoe dat stemmetje kan klinken:

‘Als ik hem bel, zal hij denken dat ik te opdringerig ben maar als ik hem niet bel, zal hij denken dat ik niet in hem geïnteresseerd ben. Maar als ik hem bel en zijn antwoordapparaat staat aan, dan zal ik me afvragen waar hij is en dan is mijn hele avond verpest, want dan denk ik dat hij met een andere vrouw op stap is. Maar als ik niet bel zal ik me dat ook afvragen. Misschien moet ik vanavond maar niet uitgaan. Hij moet mij maar bellen. Als ik dan niet opneem zal hij denken dat ik uit ben met iemand anders etc.’

De boodschap is dat je je angsten kunt overwinnen door simpelweg tegen jezelf te zeggen en steeds te herhalen dat je het aankunt. ‘I can handle it’ zijn de belangrijkste woorden uit het boek ‘Niet durven toch doen‘. Ze zijn de sleutel tot een prettiger leven.

Angstige gedachten stoppen: 5 oefeningen

Het boek geeft veel waardevolle tips om het negatieve stemmetje de mond te snoeren. De volgende tips kun je toepassen:

  1. Leg de nadruk op wat je wél kunt doen. Stel jezelf de vraag ‘wat kan ik vandaag doen om mezelf te ontwikkelen?’
  2. Doe elke dag iets waar je bang voor bent.
  3. Onthoud het volgende als het negatieve stemmetje er weer is: ‘vergeet niet dat het net zo realistisch is om positief te denken als negatief’
  4. Denk minimaal 1 minuut per dag aan iets waar je dankbaar voor bent.
  5. Lees, luister of bekijk elke dag iets positiefs. Omring jezelf met positieve quotes, zet positieve berichten in je mobiel of lees een inspirerend boek. Kies iets wat bij je past.

Grootste voordeel

Het grootste voordeel van ‘Niet durven toch doen‘ vind ik dat je leert hoe je negatieve gedachten kunt omzetten in positieve. De zin ‘vergeet niet dat het net zo makkelijk is om positief te denken als negatief’, sluit hier mooi bij aan. Je verandert met deze zin en uitvoering van de oefeningen je eigen waarheid.

Wat doe jij om je negatieve gedachten om te zetten in positieve? Geef je reactie hieronder en inspireer anderen met je verhaal!

Meer positief denken tips