Ochtendritueel tips die je leven kunnen veranderen

Wat is het eerste dat je doet in de ochtend? Koffie drinken? Facebook checken? Douchen? Ochtendrituelen. We hebben ze allemaal. Of het nu om douchen gaat of om koffie drinken. Lees welke ochtendritueel tips jij kunt toepassen! 

‘If you want to make your dreams come true, the first thing you have to do is wake up’ – J.M. Power

Waarom een ochtendritueel?

Veel succesvolle mensen hanteren ochtendrituelen. Saskia Noort, één van de beste Nederlandse schrijfsters, vertelt dat ze altijd in hetzelfde vest schrijft. Sterker nog, zonder haar vest komt er niets op papier.

Martin Zuckerberg, oprichter van Facebook, heeft een soortgelijke tik. Hij draagt elke dag hetzelfde shirt. Steve Jobs begon zijn ochtend altijd met de vraag ‘als vandaag mijn laatste dag zou zijn, zou ik dan doen wat ik vandaag doe?’.

Wat hebben ze met elkaar gemeen? Zijn dit ochtendritueel tips waar je iets mee kunt? En wat maakt een ochtendritueel krachtig? Uit eigen ervaring kan ik de volgende voordelen opschrijven:

  • Meer rust. Zeker als je er net als ik voor kiest om vroeg op te staan. Zelfs de auto’s zijn nog niet onderweg om 6:00. Heerlijk!
  • Minder stress. Je staat niet zo vroeg op omdat het moet, maar omdat je het wilt. Je wilt het maximale uit je dag halen.
  • Het heerlijke gevoel dat je in de ochtend tijd voor jezelf hebt genomen. De rest van de dag hoef jij je niet druk te maken dat je nog moet mediteren, plannen, lezen of bewegen. Je doet het direct in de ochtend.
  • Het eerste succes van de dag heb je al binnen. Elke ochtend voelt het weer goed om zo vroeg te beginnen. Dat wil overigens niet zeggen dat het altijd een makkie is! Juist als het moeilijk wordt, moet je doorzetten. Je zult er de rest van de dag plezier van hebben.
  • Productiever werken met de kikkermethode. Voordat iedereen begint met werken ben je al een uur bezig geweest. In dit uur van de dag kan ieder werkend mens een heleboel taken afkrijgen. Zonder gestoord te worden.

Wil jij deze voordelen ook? Of gewoon een ander ochtendritueel hebben? Hieronder volgen ochtendritueel tips die jouw leven kunnen veranderen.

Hoe het niet moet: weg met de drukte

In de ochtend was ik altijd een chagrijnig persoon. Iemand die elke ochtend gehaast en gestrest wakker werd. Volgens een strak schema werkte ik mijn ochtend zo snel mogelijk af om racend mijn trein te halen. Bezweet liep ik de trein in.

Bekijk deze video om te zien waarom druk zijn iets anders is dan productief zijn. Vond je dit een leuke video? Abonneer op mijn Youtubekanaal voor nóg meer gratis tips.

.

Wat een dagen waren dat. Waanzin. Idioot zelfs. Wie dacht ik wel niet dat ik was? Iemand die elke minuut van de dag druk moest zijn?

‘Een gebrek aan tijd is een gebrek aan prioriteiten’ – Timothy Ferriss

En dat is het. Ik nam mijn tijd onder de loep en realiseerde mij dat ik totaal niet productief was. Zeker niet in de ochtend. Het gehaaste gevoel nam ik mee tijdens de rest van mijn dag.

Ik voelde mij het grootste deel van de dag gestrest. Druk, druk, druk….. dat was hoe ik mij het grootste deel van de dag voelde. Ik kon wel een paar ochtendritueel tips gebruiken. Er moest een reis door Azië aan te pas komen om mij te realiseren hoe dom ik bezig was…..

Mijn reis en het ontwikkelen van een levensveranderend ochtendritueel

Tijdens mijn reis door Azië bekeek ik mogelijkheden om dingen te doen waar ik in Nederland niet aan toe kwam. Één van die dingen was het veranderen van mijn ochtendritueel.

Als ik terug naar Nederland ging, wilde ik niet meer het drukke en gehaaste leven van voor mijn reis hebben. Tijdens mijn reis probeerde ik mijn slechte gewoonte te veranderen in een goede. Ik maakte de volgende afspraak met mezelf:

‘De komende 30 dagen sta ik elke dag om 6:00 op én begin met 15 minuten lichaamsbeweging. Het maakt mij niet uit of ik nu blijf slapen bij Aziatische mensen, in hostels, of op slaapkamers met meer man. Ik doe mijn oefeningen om 6:00.’

Sindsdien ben ik niet meer gestopt met mijn ochtendritueel. Sterker nog. Ik ben het gaan uitbreiden 😉

Handige ochtendritueel tips

Vanaf die eerste keer in Indonesië sta ik elke ochtend om 5:50 uur op. Om 6 uur begin ik aan mijn ‘Golden Hour’. Dat ziet er in het kort als volgt uit:

  • Drinken. Iedere ochtend neem ik een groot glas water om het verloren vocht in te halen.
  • Mediteren. Ik begon met 1 minuut en doe nu dagelijks deze meditatieoefening voor 15 minuten.
  • Bewegen. Om mijn lichaam om te warmen voor de dag doe ik een paar basis yoga oefeningen, push-ups en sit-ups.
  • Klaarmaken ontbijt bestaande uit havermout, fruit, rozijnen, noten en kwark.
  • Lezen. Tijdens het ontbijt lees ik meestal één van mijn top 10 inspirerende boeken.
  • Visualiseren. Ik sluit mijn ochtendritueel af door me te focussen op mijn belangrijkste doel. Daar gebruik ik deze krachtige visualiseringsoefening voor.

Bekijk deze video voor de 4 krachtigste ochtendrituelen en hoe jij je eigen ochtendritueel kunt ontwerpen.

.

De klok tikt op 7:00 en dan begin ik met de voorbereidingen van mijn online cursussen. Het is tijd om te knallen. Nooit gedacht dat ik dat ooit in de ochtend zou zeggen. Maar….. Hoe kreeg ik dit voor elkaar? En nog belangrijker: hoe krijg jij dit voor elkaar?

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit?

  1. Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit?
  2. Hoe ziet jouw ideale ochtendritueel eruit?
  3. Wat voor acties kun je ondernemen om meer van antwoord 1 naar antwoord 2 te komen?

Schrijf de antwoorden uit en werk de komende 30 dagen aan je antwoord op vraag 3. Ervaar zelf het verschil.

Wil jij ook meer rust, focus en energie in de ochtend? Zodat je daar de rest van de dag profijt van hebt? Doe samen met honderden anderen mee aan onze gratis 7-daagse Ochtendritueel Challenge.

Boekentips artikel