Patronen doorbreken is één van de moeilijkste dingen waar we als mensen mee te maken krijgen. Je gewoontes komen voort uit gedrag dat je in het verleden hebt vertoond. En dat verander je niet zomaar. Toch is er hoop. Lees hieronder de 3 tips voor persoonlijke verandering!

Slechte gewoontes doorbreken

We kennen ze allemaal: roken, weinig bewegen, teveel drinken, ongezond eten, te laat naar bed gaan, te perfectionistisch zijn en het vertonen van uitstelgedrag. Met veel van die gewoontes stop je liever vandaag dan morgen. Ze zijn slecht voor je gezondheid en maken je ongelukkig.

Toch val je ondanks je inspanningen makkelijk terug in oude patronen. Dat is niet raar, want mensen zijn gewoontedieren. Patronen doorbreken lukt alleen als je weet welke patronen je wilt creëren.

Het beste voorbeeld van patronen doorbreken

Ontdek de kracht van gewoontes en het wordt makkelijker om je gedragspatronen te doorbreken. Één van de beste voorbeelden is veelvoudig Olympisch kampioen Michael Phelps. Alles wat hij doet is een routine, een gewoonte.

In het boek ‘The Power of Habit’ (Nederlands: De macht der gewoonte) beschrijft gedragsexpert Duhigg hoe de gewoontes en patronen van Phelps hem met 23 gouden Olympische medailles tot de succesvolste Olympiër ooit maakten.

Patronen doorbreken met Michael Phelps

Phelps werkte dagelijks aan het doorbreken van zijn patronen. Hij stond ’s ochtend om 6:30 op en begon direct met zijn ochtendritueel: zwemkleding aantrekken, ontbijten en twee uur voor de wedstrijden begon hij met zijn warming-up. Zijn eerste warming-up duurde precies 45 minuten.

Vervolgens drukte hij zijn koptelefoon op, luisterde naar hiphop en wachtte tot de wedstrijd. Alles in lijn met de goede gewoontes die hij nodig had om optimaal te presteren.

Bob Bowman, de coach van Phelps, ontdekte dat hij één van de beste zwemmers kon worden als hij zich, naast zijn fysieke conditie, op zijn mentale kracht ging richten. Bowman zocht methodes om de juiste mindset bij Phelps te creëren.

De videotape voor persoonlijke verandering

Hij creëerde de gewoonte ‘videotape’ bij Phelps. De videotape stond symbool voor de perfecte races die Phelps moest afleggen om de beste te worden. Iedere ochtend en avond nam hij zijn videotape door. Hij viel in slaap en werd wakker met zijn perfecte race in gedachten.

Iedere keer dat coach Bowman Phelps tot het uiterste wilde drijven, hoefde hij alleen maar ‘videotape’ te schreeuwen. Dit is een voorbeeld van een ‘keystone habit’, een sleutelgewoonte. Dit is een positieve gewoonte die effect heeft op andere gewoontes die je uitvoert.

Door de videotape ging Phelps ook andere gewoontes in zijn leven aanpassen, zoals zijn dieet, trainingsschema’s, warming-ups en slaaproutines.

Patronen doorbreken voor persoonlijke verandering

Je hoeft niet dezelfde dromen en doelen als Phelps te hebben om je gedragspatronen te doorbreken. Het gaat om het idee. Phelps trainde elke dag op zijn videotape, zijn ideale race. Daarom stond hij vroeg op, sliep hij veel (rust) en dacht hij goed na over zijn dieet.

Positieve gewoontes aanleren

Gelukkig kun je de gewoonte die je dagelijkse leven saboteert afleren. Eenvoudig is het niet, maar met de juiste tactiek, een flinke dosis discipline en doorzettingsvermogen kun je slechte gewoontes omzetten in goede gewoontes. Drie tips die je zeker niet mag missen:

1. Creëer een positieve mindset

Wil je gewoontes veranderen? Een slechte gewoonte ombuigen tot een goede gewoonte? Benader je verandering positief. Denk niet: ‘ik moet niet’ of ‘ik mag niks’. Dat werkt negatief en boezemt angst in om te falen. Formuleer je gedragsverandering positief. Richt je daarbij op het doel en de redenen van je verandering.

Stel jezelf de vraag: wat voor goede gewoonte ben ik nodig voor mijn videotape?

2. Doe het stapje voor stapje

Wil jij slechte gewoontes afleren? Begin dan in het klein. Kies één gedragspatroon die je wilt doorbreken. Net als Phelps kun je dit stapje voor stapje aanpakken. Vertel wat je wilt veranderen aan mensen om je heen. Zij kunnen je steunen om je goede gewoontes door te zetten.

3. Gun jezelf de tijd om te veranderen

Het kost tijd om je oude gedragspatronen te doorbreken. Gun jezelf die ook. Verwacht dus niet binnen 1 of 2 weken dat je nieuwe leefwijze een gewoonte is. Dat duurt langer.

Gemiddeld duurt het zo’n 66 dagen voor een nieuwe routine is ingebed. Zo blijkt uit het onderzoek ‘How are habits formed: Modelling habit formation in the real world’ van Philippa Lally, onderzoeker aan de University College of London. En in dit onderzoek gaat het om gewoontes die je elke dag moet uitvoeren.

Wat ga jij doen om je patronen te doorbreken? Om slechte gewoontes om te zetten in positieve gewoontes? Laat het ons hieronder in een reactie weten en inspireer anderen met je verhaal!

Meer over patronen doorbreken

Boekentips artikel