Positief denken is waardevol. Maar hoe blijf je positief als iedereen om je heen negatief lijkt te zijn? Mensen die positief denken zijn gelukkiger, gezonder, succesvoller en inspirerend. Verrijk je leven met deze acht positief denken tips!

‘A positive attitude gives you power over your circumstances instead of your circumstances having power over you’

Positief denken – maar we moeten toch ook realistisch blijven?

Soms lijkt het alsof iedereen realistisch wil zijn en blijven. Daar is ook niets mis mee. Positief denken draait niet om wel of niet realistisch zijn. Het is een manier van denken die de focus legt op iets anders wat je heel belangrijk vind: energie.

Als we opstaan kijken we vaak naar het nieuws. Dit is een goed voorbeeld van focussen op negatief denken. We zijn in oorlog, de handen van een klein kindje worden eraf gehakt en er meer dan vijftig mensen overleden aan een treinongeluk. Sorry, maar dit is wat vanochtend te zien en horen kreeg in het nieuws. Niet erg inspirerend.

Ja, er zijn altijd twee kanten. Je kunt dingen van de negatieve en van de positieve kant bekijken. En hier heb je meer invloed op dan je denkt (uitzetten televisie). Er is geen slechte of goede werkelijkheid. Jij kiest welke werkelijkheid jij wilt aannemen. Het negatieve of het positieve.

Dus, welke kant moet je geloven? Het is verleidelijk om de negatieve werkelijkheid te nemen. Waarom?

  • Negatief zijn is makkelijk.
  • Negatief zijn geeft je een gevoel van controle.
  • Als je je voorbereidt op het slechtste, kan het alleen maar meevallen.
  • Je kunt mensen zeggen“Ik zei toch dat het mis zou gaan?”, en dat voelt goed voor je ego.
  • Door negatief te denken krik je je zelfvertrouwen op. Je probeert iemand anders lager op de rangorde te zetten waardoor je denkt dat jij het beter voor elkaar hebt.
  • Talloze mensen om je heen doen graag met je mee. Het is fijn om sociaal geaccepteerd te zijn.

Dit zijn allemaal goede redenen. Is er dan wel iets mis met negatief denken? Ik denk van wel. Mensen die negatief denken, leven vanuit angst. Je hebt het gevoel dat het nooit beter zal worden in de wereld (en met jezelf). Je geeft het op. Soms reageer je de angst af op je medemensen, soms op jezelf. Maar het wordt er allemaal niet beter van.

Positief denken – waarom zou je?

Leven met een positieve levenshouding is niet altijd makkelijk. Waarom? De meeste mensen om je heen zijn waarschijnlijk negatief of lichtjes negatief ingesteld. En het is moeilijk om anders te zijn dan de mensen om je heen.

Misschien heb jij soms wel een fantastisch (en stiekem ook gek) idee dat je graag in de wereld wilt neerzetten, of stel je voor om iets leuks te gaan doen, of wil je een verre onbekende reis maken (zoals ik deed >> backpacken). Negatieve mensen reageren dan eerder afwijzend dan dat zij enthousiast zijn. ‘Zou je dat nu wel doen?’

Ja, je gaat het wel doen. En als je dat nu nog niet doet, doe je het wel na het lezen van onderstaande tips. Leven met positieve gedachten is leven vanuit liefde. Het is leven vanuit oneindige mogelijkheden. Je beseft dat de oplossing altijd net om de hoek kan liggen, en daarom kun jij een situatie anders beoordelen dan negatief ingestelde mensen.

Oke daar gaan we – 9 positief denken tips

Wat kun je doen om positiever te worden? Hieronder negen praktische positief denken tips die je helpen om stap voor stap positiever te worden.

  1. Besef dat geen enkele werkelijkheid de echte werkelijkheid is

De echte werkelijkheid en realiteit bestaan niet. Wist jij dat er momenteel zo’n 7 miljard mensen op deze aardbol leven? En dat ieder persoon zijn eigen realiteit heeft? Bovendien denkt ieder mens ook nog eens dat zijn of haar realiteit de ‘echte realiteit’ is.

Snap jij het nog? Ik wel. Jij bepaalt je eigen werkelijkheid. Wanneer je dit beseft, maakt het dus niet uit of je positief of negatief denkt. Waar kies jij voor?

>> Ben jij een perfectionist? Lees dan hier hoe je positief omgaat met perfectionisme

  1. Draai de wereld op zijn kop met een buddy

Zoek een buddy waarmee je wilt leren om positiever te zijn. Draai de wereld op zijn kop door elkaar te corrigeren bij negatieve uitspraken. En verander deze uitspraken in positieve uitspraken. Hetzelfde kun je doen met je gedachten en met je taalgebruik.

  1. Richt je focus op de goede dingen

De meeste mensen en de media houden zich bezig met alle dingen die fout gaan. Dit is een geweldige manier om een negatieve mindset te ontwikkelen.

Focus je voortaan op de dingen die goed gaan. Maak regelmatig een dankbaarheidslijstje, sta stil bij je succesmomenten en schrijf elke dag een paar positieve dingen in je dagboek op. Juist die kleine dingen zijn belangrijk, maar omdat ze zo klein blijven is het moeilijk om je hierop te focussen.

  1. Voed je gedachten met inspiratie

Balanceer je gedachten. Het journaal vertelt je wat je moet weten over de ellende in de wereld. Zet hier iets positiefs tegenover. Of nog beter: wissel het negatieve om voor het positieve! Bekijk in plaats van het nieuws een inspirerende presentatie van TED of lees ’s ochtends een kwartiertje in een inspirerend boek.

>> Of lees bijvoorbeeld de delen over mijn Backpackreis, of hoe ik trainde voor mijn eerste Marathon.

Deze tip heeft overigens mijn leven veranderd >> Lees hier hoe mijn ochtendritueel mijn leven veranderde.

  1. Geef negatieve gebeurtenissen een andere wending

Zoek in iedere negatieve gebeurtenis iets positiefs. Zoals je nu weet geven we overal onze eigen werkelijkheid aan. Wat zou er gebeuren als je een ‘negatieve’ gebeurtenis ‘positief’ zou noemen? Een paar voorbeelden:

  • Door een onvoldoende op je studie weet je dat je hard moet werken om iets te bereiken. En je weet ook dat je nu voor een tweede keer moet leren. Dat kost tijd. Die les kan je in de toekomst tijd besparen én als je iets wilt bereiken zou je hard moeten werken.
  • Doordat je vroeger werd gepest, kun jij je nu goed verplaatsen in kinderen die gepest worden. Je kunt deze kinderen helpen door voor ze op te komen en goed naar ze te luisteren.
  • Vanaf jonge leeftijd ben je altijd veel te zwaar geweest waardoor je veel dingen niet kon doen, die andere mensen wel konden. Je weet nu dat je dat nooit meer wilt en blijft de rest van je leven sporten en gezond eten.

Elke gebeurtenis heeft positieve en negatieve kanten. Probeer uit elke ervaring iets positiefs te halen, en richt je focus op deze positieve onderdelen. Hier vind jij de kracht om volledig jezelf te zijn.

  1. Maak positiviteit een belangrijk onderdeel van je leefstijl

Je leefstijl bepaalt je levenshouding. Maak positiviteit een belangrijk onderdeel van je levensstijl. Het draagt bij tot een gezonde en gelukkige manier van leven. Gebruik de tips uit dit blog om een positieve levensstijl te ontwikkelen.

Omring jezelf met positieve mensen en zorg ervoor dat je kamer een bron van positiviteit is. Gebruik quotes, boeken, foto’s, soevenirs, gewonnen bekers en meer om je kamer tot een inspirerende plek te maken. Creëer de omgeving die bij je levensstijl past.

>> Of bouw een ochtendritueel dat je leven gaat veranderen.

  1. Lach meer – Word weer kind

Als jij je eigen werkelijkheid kunt creëren, kun je ook zelf bepalen hoe serieus je alles neemt. Wil je positiever worden? Neem het leven dan niet te serieus en lach meer.

Lachen is gezond. Het geeft een boost aan je immuunsysteem, het ontspant je lichaam, het levert gelukkig makende hormonen op, lachen vermindert angst, vermindert stress en het helpt ons betere relaties te ontwikkelen.

Hoe kun je meer lachen?

  • Speel vaker. Met kinderen, met huisdieren, met je partner, collega’s, je vrienden en familie. Maak grapjes, speel spelletjes, beleef plezier.
  • Geniet van cabaret, films, series en boeken.
  • Denk af en toe aan situaties waar je ontzettend om moest lachen, en beleef het plezier opnieuw.
  • Glimlach naar iedereen.

Lachen is fijn, gezond en goed voor je humeur. We lachen eerder te weinig dan te veel. En je zult merken dat het in het begin als een hele opgave gaat voelen om meer te lachen. Een mooie uitdaging dus. Succes met het meer lachen!

  1. Ontspan – stress is angst en angst is negativiteit

Stress ontstaat uit angst. Angst dat je niet goed genoeg bent, dat je niet genoeg kunt. Perfectionisme komt hier vaak om de hoek kijken. Je bent bang om te falen en dat maakt je onzeker. Die onzekerheid zorgt voor minder zelfvertrouwen in jezelf. De lach verdwijnt omdat je veel zorgen aan je hoofd hebt.

Dus ontspan. Laat die negatieve energie los. Leer te vertrouwen op jezelf.

>> Ontspanning: lees hier hoe ik 7 Dagen in Complete Stilte tussen de Monniken leefde (en leerde ontspannen).

 

Positief denken – Meer Tips

Positief denken is een geweldige manier om je leven en de wereld om je heen te verrijken. Hieronder vind je enkele artikelen die je verder kunnen helpen:

 

Wat is je beste positief denken tip? Deel het met ons in onderstaande reactieveld!

 

 

Wil jij makkelijker op de hoogte blijven van mijn blogs? Dat kan!

Bespaar tijd en meld je aan via onderstaande button. Zo ontvang je wekelijks mijn gratis blog met tips om een leven met meer vrije tijd te krijgen!
[yikes-mailchimp form=”1″]

Over Leroy

Leroy Seijdel is de enige tijdgever van Nederland. Hij geeft je de tijd om tijd te nemen voor jezelf. Het is zijn missie om jou inzicht en inspiratie te geven in wat je écht wilt, je missie, zodat je bewust aan je eigen succes en geluk kan werken. Gedurende zijn studie, werk en reis door Zuidoost-Azië heeft hij jarenlange ervaring opgedaan in dit vakgebied. In 2015 werd hij verkozen tot Beste Student Bedrijfskunde MER. Ondertussen coachte hij honderden mensen, van directeuren tot studenten, naar een succesvol en gelukkig leven en is hij een veelgevraagd spreker over persoonlijke ontwikkeling, timemanagement en focus.

>> Skype Inspiratiesessie met Leroy >> KLIK HIER