Hoe kan ik meer doen met minder?

Ieder jaar wordt alles groter, sneller en meer. En wij willen dolgraag meedoen. Maar we kunnen niet langer met alles meedoen. Dus is de vraag: hoe kan ik meer doen met minder?

Werk slimmer met tijd

Door de grote hoeveelheid informatie zijn we snel geneigd om naar andere dingen te kijken. Wat gebeurt er als je het tegenovergestelde doet? Als je goed naar jezelf gaat kijken?

Wat kun jij dan doen om slimmer te werken? We hebben twee gebieden voor je op een rij gezet.

1: Maak afspraken met jezelf

We zijn vaak geneigd om alles wat op ons afkomt in één keer op te pakken. Komt er een mail binnen, dan beantwoorden we die direct. Komt er iemand met een vraag, dan reageren we daar op.

Dit klinkt allemaal heel nobel van je maar verbetert het ook écht de kwaliteit van je leven? Niet echt. In tegendeel zelfs. Je krijgt een gehaast en druk gevoel omdat je zoveel verschillende dingen moet doen.

2: Batchen is de oplossing

Gelukkig is er een oplossing: batchen. Batchen is het samenvoegen van kleine taken tot één geheel. Dit betekent dat je niet langer ieder mailtje dat je binnenkrijgt op een willekeurig moment beantwoordt.

Nee. Je verwerkt deze mailtjes op de door jouw gemaakte afspraak allemaal tegelijk. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je iedere middag van 11:30 tot 12:00 je mail beantwoord. Maar dan ook alleen tussen deze momenten. Hoeveel meer tijd zou zo’n simpele actie je opleveren?

Een paar voorbeelden van batchen die je direct kunt toepassen:

  • Twee vaste mailmomenten per dag: 11:30 – 12:00 en 16:30 – 17:00.
  • Plan je ochtend vrij voor je belangrijkste taak (geen mail, telefoon, internet).
  • Behandel al je appjes op één moment van de dag. Bijvoorbeeld van 21:00 tot 21:30.
  • Doe hetzelfde voor telefoongesprekken met klanten.
  • Maak facturen één keer in de week in plaats van elke dag.
  • Doe voor de hele week boodschappen.

Slimmer werken

Hoe kan ik meer doen met minder? Leer gestructureerd werken met batchen en doe meer in minder tijd. Je kunt dit met bijna alles doen. Zowel privé als zakelijk.

Klik hier voor meer artikelen over prioriteiten stellen