Stappenplan Personal Branding: Word Uniek in 3 stappen!
Stappenplan personal branding om je eigen uniekheid te ontdekken. Tegenwoordig is het moeilijk om je nog te onderscheiden. Alles kun je vinden op het internet. Toch boekt de één meer succes dan de ander. Personal branding speelt daar een rol in. Creëer je personal brand met 3 stappen!
‘Information is useless if it is not applied to something important or if you will forget it before you have a chance to apply it’ – Timothy Ferriss
Ken jezelf meer dan een ander
Je ziet het om je heen gebeuren. De één naar de ander begint een eigen bedrijf. Sommigen komen van de grond. Anderen niet.
Tony Robbins, de nummer 1 motivatiecoach ter wereld, stelt dat ‘kennis niets anders is dan potentiële macht’. Aan kennis alleen heb je niet zoveel. Uit alle informatie die je kunt krijgen, moet je zeer selectief zijn. Hoe selectiever je bent, des te meer je kunt toepassen. En succes zit in de toepassing.
Timothy Ferris, bekend van de bestseller ‘Een werkweek van 4 uur’, is een pionier op het gebied van lifestyle design. Hij stelt dat personal en product branding een belangrijke factor zijn voor het wel of niet slagen.
Onderscheidend vermogen creëren: 3 stappen
In zijn boek schrijft Ferriss drie tips tot persoonlijk onderscheidend vermogen en hoe je dit kunt koppelen aan je business. Zijn voorbeeld is gebaseerd op het opzetten van een bedrijf. Overal waar je bedrijf leest, kun je ook voor je eigen brand denken. De 3 stappen zijn bedoeld om zo effectief en eenvoudig mogelijk te werken volgens de lifestyle design methodiek.
1 Zoek een haalbare, betaalbare nichemarkt.
Volgens Ferriss is het makkelijker om aan de vraag tegemoet te komen dan deze te creeren. Creer niet eerst een product om daarna mensen te zoeken die het moeten kopen. Zoek een markt – definieer je klant – en zoek of ontwikkel daar vervolgens een product voor.
Met personal branding werkt het precies hetzelfde. Je bepaalt je onderscheidend vermogen, ‘het product’, en zoekt vervolgens manieren om die zoveel mogelijk naar buiten te brengen.
2 Brainstorm over producten
Als je een markt heb bepaald, ga je brainstormen over hoe je deze in de markt kunt zetten.
- Één zin. Het belangrijkste pluspunt van je product moet in één zin te vatten zijn.
- Biedt hoge winstmarges. Volgens Ferriss hoef je nu minder exemplaren te verkopen, het is sneller en levert klanten op die minder zeuren. Dat past goed bij de 80/20 regel.
- Fabricageduur mag niet meer dan vier weken bevatten. Dit is belangrijk om de kosten laag te houden.
- Kies een product dat je volledig online kunt uitleggen. Dit scheelt tijd en geld.
Voor een stappenplan personal branding kun je dezelfde stappen volgen. Leg in één zin uit wat je doet, prijs je naam hoog aan en zorg er voor dat je ook online goed te vinden bent.
3 Word een deskundige
Er is een verschil tussen als deskundige worden beschouwd en een deskundige zijn. In het tweede geval is het altijd makkelijker dan het eerste geval. Toch kun je voor anderen een deskundige zijn door als deskundige beschouwd te worden.
- Waar wil je deskundig in worden? Lees de drie best verkopende boeken over je onderwerp en maak van ieder een samenvatting van een A4’tje.
- Maak een gratis product van de kennis die je hebt verworven.
- Test het product bij aansprekende klanten voor je doelgroep (naamsbekendheid).
- Maak een product met een hoge winstmarge.
Volgens Ferriss is dit de manier om snel een deskundige te worden op een onderwerp. Bij personal branding kun je hetzelfde doen. Kies één vaardigheid waar je op wilt uitblinken, lees de drie best verkopende boeken over het onderwerp en maak je de vaardigheid eigen.
De kunst van besluiteloosheid
Mensen moeten je product of naam gaan herkennen. Je denkt dan al snel aan een huisstijl met een logo. Opties zijn volgens Ferriss minstens zo belangrijk. Geef je klanten een beperkt aantal opties.
Hoe minder opties, des te meer inkomsten je zult genereren. Mensen hoeven dan niet te doen wat ze het moeilijkst vinden om te doen: keuzes maken. Biedt hooguit twee verschillende productkeuzes aan.
Voor je stappenplan personal branding moet je ook hooguit twee unieke vaardigheden naar buiten brengen. Hoe wil je dat klanten je zien? Bij welk woord wil je dat ze direct aan jou denken? Zorg voor specifieke woorden.
Stappenplan personal branding oefeningen
- Kies één zin waar jij voor staat.
- Word deskundig op één vaardigheid en maak daar je toegevoegde waarde van.
Meer Personal Branding Tips
- Je persoonlijke mission statement schrijven – één krachtige zin
- Ontdekken wat je écht wilt
- Een werkweek van 4 uur: leid een rijk leven zonder veel te doen
Boekentips Artikel
Reacties