Wat voor training in de laatste week voor de marathon? – Weinig!

Het is bijna zover: de marathon staat op je programma. In de laatste week voor de marathon wil jij zo goed mogelijk voor de dag komen. Maar hoe pak je dit aan? Dat was precies de vraag toen ik mijn eerste marathon liep. Met deze twee tips kun je met een gerust gevoel aan de start verschijnen!

The will to win means nothing without the will to prepare – Juma Ikangaa

Spanning voor de grote dag

 Je bent al een tijdje aan het trainen voor de grote dag. DE datum komt steeds dichterbij. Die datum die al heel lang, heel groot in je agenda staat geschreven. Misschien heb je zelfs het gevoel dat er na de marathon niets meer is. Zo leef je toe naar de marathon.

Ik herken je situatie maar al te goed. Op zondag 16 oktober 2016 (dikgedrukt in de agenda) stond ik voor mijn eerst marathon ooit. Wanneer ga ik mijn laatste lange duurloop voor de marathon doen? Wat voor hardloopsnelheid, tempo en afstand moet ik nog gaan lopen?

Goede vragen. In de laatste twee tot drie weken van de marathon moet je afbouwen. Oftewel beginnen met taperen. En in de laatste week doe je WEINIG!

Wat? – Weinig tot geen training in de laatste week voor de marathon?

Ja, weinig. Nog minder dan weinig vergeleken met de voorgaande maanden. Ik zal je eerlijk vertellen dat ik van te voren ook niet wist dat je flink moest verminderen. Er gebeurden wel twee gekke dingen toen ik dit in mijn laatste week deed:

  1. Het voelt HEEL onnatuurlijk. Je gaat de dingen het tegenovergestelde doen van wat je gewend bent. In plaats van heel veel lopen, moet je heel veel rusten. Je moet jezelf als het ware gaan temmen. En dat was, in ieder geval voor mij, een hele opgave. Je bruist namelijk van de energie!
  2. Waarschuw je omgeving, je vrienden, je familie, je hond EN alle andere dingen waar je een band mee hebt. De kans is aanwezig dat je chagrijnig, geïrriteerd of gefrustreerd word. Leuk hè, een (halve) marathon lopen!

Wacht nog even, want het beste moet nog komen 😉

Leef 7 dagen in rust

Natuurlijk niet helemaal zeven dagen niets doen, maar je moet wel echt rusten, rusten en nog eens rusten. Lange duurlopen doe je niet meer. Je aantal kilometers zijn als het goed is drastisch verminderd. Rust is op dat moment je training (echt waar). En daar zit voor veel marathonlopers, inclusief mezelf, ook de valkuil.

Je lichaam is die rust helemaal niet gewend. Dat kan betekenen dat jij je onrustig gaat voelen. Je lichaam heeft energie over. Je wil niets liever dan rennen, sprinten en als het even kan vliegen. Zo voelt het tenminste. Je wil gaan. Maar dat mag gewoon echt niet. Je mag maar kleine afstanden op een RUSTIG tempo doen. Je snelste tempo mag hooguit je marathontempo zijn.

Hoe moet je het dan wel aanpakken?

Goede vraag. Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is. In mijn laatste week heb ik het aantal kilometers met ongeveer 1/3 verminderd ten opzichte van de zwaardere trainingsweken. Dit betekent dat ik drie keer zes kilometer heb gelopen. En achteraf denk ik dat dit een meesterzet was (al zeg ik het zelf). Je hebt al je energie tijdens de marathon wel nodig!

Persoonlijk vond ik het heerlijk om de laatste weken veel in marathontempo te lopen, omdat je op die manier gaat wennen aan het juiste tempo. Zo kom je tijdens de marathon makkelijker en sneller in het juiste tempo terecht!

Wil je je ook mentaal goed voorbereiden op je eerste marathon ooit?

Lees mijn ervaringen over de eerste marathon: Mijn langste 42,2 kilometer: met bloed, zweet en tranen over de finish