Uitstelgedrag afleren: 7 super simpele technieken

Uitstelgedrag afleren lijkt vaak makkelijker dan het is. Gedrag veranderen is lastig, maar niet onmogelijk. Ga aan de slag met deze 7 tips!

.

 

Tip 1: Begin met de moeilijkste taak

Dit is verreweg de belangrijkste tip. Begin de dag met de moeilijkste taak. Ben je in staat om dit te doen? Dan zul je merken dat de rest van de dag ook beter gaat.

Je creëert een positieve flow. En die flow en energie neem je mee in andere activiteiten. Deze methode heet Slik die kikker’.

Tip 2: Van multitasken naar singletasken

Een mooie oefening om van je uitstelgedrag af te komen is stoppen met multitasken. Concentreer je op 1 taak tegelijk. Focus.

Uitstelgedrag afleren is moeilijk als je teveel dingen tegelijk wilt doen. Maak een prioriteitenlijst, kies 1 prioriteit en werk daar zonder afleidingen aan. Geen mobiel. Geen internet. Geen mensen. Alleen de taak en jij.

Tip 3: Als-dan techniek

Spreek met jezelf af dat je eerst hetgeen je uitstelt moet doen voordat je iets anders mag doen. Voorbeeld: ‘als ik 2 uur heb geleerd voor mijn tentamen, dan mag ik 15 minuten Youtube video’s kijken’.

Dit is een effectieve manier om je uitstelgedrag uit te stellen tot het moment waarop je van jezelf mag uitstellen. Geen afstel van uitstel dus 😉

Tip 4: 1 minuutactie

Uitstelgedrag komt voort uit besluiteloosheid. Je weet niet precies wat je wilt doen. Door geen keuze te maken blijf je twijfelen. En twijfels leiden tot angst.

Wat is het gevolg van angst? Je komt niet meer in beweging. Uitstelgedrag. Maar wat als je dit gevoel van besluiteloosheid voor kunt zijn?

Besluit dat je iets gaat doen in de richting van je doel. En dat je dit maar 1 minuut hoeft te doen. Daarna mag je kiezen of je wel of niet doorgaat.

Bekijk de video om De Magie van 1 Minuut te ontdekken. Wil je nóg meer gratis tips? Abonneer je hier op mijn Youtubekanaal.

.

Tip 5: Keep It Stupid Simple Regel

Deel je grote doel op in idioot kleine stappen. Wil je al jaren een eigen bedrijf beginnen? Vraag jezelf dan af: wat is de allereerste stap die ik moet zetten? Dat kan het inschrijven bij de Kamer van Koophandel zijn.

Voer deze taak uit. Verder hoef je nog niets te doen. Schrijf je in. Wil je afvallen en zie je er tegenop om te beginnen? Begin klein. Eet één snoepje per dag minder. Maak het idioot makkelijk voor jezelf.

Tip 6: De Wet van Parkinson

Ken jij deze wet? Het is de wet van de deadlines. Zodra we onszelf een deadline stellen komen we tien keer sneller in beweging.

Denk terug aan je studietijd. Wanneer begon je écht goed te leren? Hoe dichter je bij de deadline kwam? Waarom zou je deze techniek ook niet op andere onderdelen gebruiken? Zet een deadline.

Wil je eerder in actie komen? Hou jezelf dan voor de gek en zet je deadline gewoon eerder. Probeer het eens uit zou ik zeggen 😉

Tip 7: Schrijf je waarom redenen op

Waarom wil je hetgeen je uitstelt niet uitstellen? Wat is de reden dat je je hier aan ergert? Hoe verpest het de kwaliteit van je leven?

Schrijf minimaal 5 redenen op als je het komende jaar niets verandert aan dit uitstelgedrag. Hoe zou je je dan voelen?

Vervolgens schrijf je minimaal 5 redenen op hoe je je voelt als je deze taak niet meer zou uitstellen. Wat voor verschil maakt het over 1 jaar?

Kleine stapjes tegen uitstelgedrag

Uitstelgedrag afleren kun je doen met deze 7 tips. Wil je direct uitstelgedrag overwinnen en doelen bereiken? Zodat je met meer focus dingen kunt afmaken die je al zolang wilt doen? Download direct De Magie van 1 Minuut en versla je uitstelgedrag in 3 stappen.

.

Boeken over uitstelgedrag