Van avondmens naar ochtendmens: 10 tips!

Van avondmens naar ochtendmens. Hoe doe je dat? Hoe maak je eerder opstaan makkelijker? Hoe haal je meer rust, focus en energie uit je ochtend? Maak de verandering met deze 10 tips!

Tip 1: Verander de tijd

Begin bij de avond. Vermoeid of rusteloos opstaan begint al ’s avonds. Bekijk daarom eerst of we het gewenste moment naar bed gaan. Hoe laat gaan we naar bed? En hoe laat zouden we graag naar bed willen gaan?

Vaak zit er een verschil tussen deze vragen. Dit betekent dat we willen opstaan op een tijd waarop dit nu nog niet lukt. En als we later naar bed gaan wordt het ook makkelijker om te snoozen.

Bekijk hier hoe je eerder opstaan makkelijker maakt voor jezelf. Vond je dit een leuke video en wil je nóg meer gratis tips? Abonneer je hier op mijn Youtubekanaal.

.

In feite kiezen we er voor om minder vrolijk op te staan. Onze resultaten zijn het resultaat van ons gedrag. Gaan we laat naar bed dan heeft dit als resultaat dat we ook later willen opstaan. En dat leidt tot minder energie.

Tip 2: Doe iets anders

Naast de avondtijd is het belangrijk wat onze avondactiviteiten zijn. Wat doen we op de avond? Televisiekijken? Whatsappen? Het nieuws bekijken?

Deze activiteiten zorgen vaak voor negatieve energie. We denken vaak dat het ons ontspanning geeft. Toch blijkt dit niet het geval te zijn.

Sterker nog. Onderzoek toont aan dat de prikkels van een beeldscherm leiden tot een mindere slaapkwaliteit. Hoe pakken we dan wel onze rust?

Vervang het beeldscherm door iets anders. Lezen, mediteren, kletsen, yoga of een spelletje spelen zijn positieve vervangers. We krijgen er ook meer energie van,

Tip 3: Ontwerp een avondritueel

Makkelijker opstaan in de ochtend begint bij een avondritueel. ’s Ochtends hebben we vaak een vast ritme. Maar hoe zit dat met onze avond?

Maak heldere afspraken met jezelf. Wanneer willen we voor het laatst eten? En drinken? Wat voor activiteiten in het laatste uur van de dag geven ons meer positieve energie?

Tip 4: Stel jezelf deze vraag

Welke eerste kleine stap kan ik vandaag zetten om mijn slaapkwaliteit te verbeteren? Zet die stap vandaag nog.

We hoeven niet geweldig te zijn om te beginnen, maar we moeten wel beginnen om geweldig te kunnen zijn. Alleen actie leidt tot resultaat.

Tip 5: Ontwerp een ochtendritueel

Hoe laat willen we graag opstaan? Wat zouden we in het eerste uur van de ochtend willen doen? Wat geeft ons wél energie?

Bekijk ook deze krachtige ochtendritueel tips die je leven veranderen.

En hoe beginnen we nu aan onze dag? Koffie drinken? Facebook checken? Snoozen? Mail checken?

Ook hier geldt: vervang negatieve gewoontes voor positieve. Vervang koffie voor water. Vervang de mobiel voor een inspirerend boek. Vervang de snoozebutton voor een enorm verlangen om op te staan.

De tijd vliegt voorbij. Sta vroeg op en begin iedere dag inspirerend.

Tip 6: Start in stilte

Neem een moment voor jezelf. Door de grote hoeveelheid informatiestromen en afleidingen is het lastiger dan ooit om tijd voor onszelf te maken. Dingen te doen die we graag willen doen.

Er zijn verschillende manieren om onze dag in stilte te beginnen:

  • Sta op voordat iedereen opstaat.
  • Stel jezelf elke dag de vraag: waar ben ik vandaag dankbaar voor?
  • Mediteer.
  • Visualiseer je doel en de eerste actie die je vandaag wilt zetten in de richting van dit doel.

Met deze laatste oefening vergroten we ook direct ons verlangen om eerder op te staan.

Tip 7: Sta 1 minuut eerder op

Waarom zouden we niet klein beginnen? Willen we eerder opstaan? Spreek met jezelf af om iedere dag 1 minuut eerder op te staan dan je nu doet. Dit doen we net zolang totdat we op onze gewenste tijd zitten.

.

.

Met deze oefening kunnen we binnen twee maanden een uur eerder opstaan. En dat door slechts 1 minuut per dag eerder op te staan. Hoe simpel kunnen we het maken?

Discipline leren? Verander je gedrag in 1 minuut!

Tip 8: Doe een 30 dagen challenge

Ons ritme verandert pas als onze gewoontes veranderen. Gewoontes veranderen pas als we het een paar maanden structureel doen.

Na 30 dagen kunnen we de eerste veranderingen zien en kijken of de nieuwe ochtend- en avondrituelen wel of niet bij ons passen. Begin bijvoorbeeld met de actie om de komende 30 dagen op een vast tijdstip naar bed te gaan.

Daarna kunnen we bepalen of dit voor ons werkt. Werkt het? Dan kunnen we een volgende actie uitproberen. Bijvoorbeeld eerder opstaan, een avondritueel volhouden of iets anders.

Onderschat niet de kracht van gewoontes. We kunnen vaak maar één ding tegelijk oppakken om iets te veranderen. Start daarom met iets kleins.

Hoe 1 uur eerder opstaan je leven verandert

Tip 9: Meet je slaap

Zoals gezegd: gewoontes veranderen we niet zomaar. Maak het meetbaar om de kans te vergroten. Vink elke dag af of de voorgenomen acties wel of niet zijn gelukt.

Zo trainen we ons onderbewustzijn, en indirect ook ons gedrag. Door dit te blijven herhalen veranderen ons gedrag op de lange termijn.

Tip 10: Verander je mindset: geniet!

Geniet van de ochtend! Verander je mindset van ‘bah opstaan’ naar ‘ik heb er zin in!’

Een goede vraag om ons iedere ochtend te stellen: waarom sta ik op? Het antwoord bepalen we zelf.

Er zit een groot verschil tussen ‘ik sta op om te werken en geld te verdienen’ of ‘ik sta op om er een mooie dag van te maken’. Dit klinkt kinderachtig, maar zo werken onze gedachten wel. Wat we erin stoppen, komt er ook weer uit.

Van avondmens naar ochtendmens in de praktijk

De uitdaging zit in het ontwerpen en naleven van deze tips. Schrijf je eigen avond- en ochtendritueel op papier. En start vervolgens met één kleine actie.

Bijvoorbeeld door iedere avond om 22:00 naar bed te gaan in plaats van 23:00. Doe dit vervolgens 30 dagen achter elkaar en merk het verschil. Daarna kun je een volgende stap ondernemen.

Wil jij elke dag met meer rust, focus en energie aan je dag beginnen? En wil je weten hoe je dit blijft volhouden? Ontvang nieuwe inzichten en volg onze gratis 7-daagse Ochtendritueel Challenge.

Boekentips artikel