Vroeg opstaan gezond? Zeker weten! Wie vroeg opstaat heeft meer rust en frisse energie. En daar heb je de rest van de dag voordeel bij. Volg de 3 tips om je dag met meer energie te starten!

‘Everything happens for a reason, but it’s up to us to choose the reason ‘ – Hal Elrod

Waarom zou je vroeg op willen staan?

Vroeg opstaan geeft ons meer tijd om gezond te ontbijten, te mediteren, tijd te nemen voor jezelf of om lekker te gaan sporten. Bovendien geeft het je een dagelijkse voorsprong op anderen. Het is een heerlijk gevoel om op te staan wanneer de rest van de wereld nog ligt te slapen.

In deze tijd kun je focus leggen op je doelen en de dingen die je vandaag zeker wilt doen. De ochtend heeft een overweldigende stilte over zich, en wanneer iedereen wakker begint te worden heb jij al veel nuttige dingen gedaan. Je zit lekker in je vel.

Kortom: vroeg opstaan geeft je een dagelijkse voorsprong op de rest van je dag! Het helpt je niet alleen het beste uit jezelf te halen, maar ook om tijd in jezelf te steken. Want dat is niet altijd even makkelijk.

Life S.A.V.E.R.S: deel 2

Hal Elrod beschrijft in zijn boek ‘The Miracle Morning’ zes krachtige, effectieve oefeningen om iedere ochtend geweldig te beginnen. In dit artikel vind je de laatste drie oefeningen en in dit artikel vind je de eerste drie oefeningen voor een energieke en productieve ochtend.

Nu je weet waarom vroeg opstaan gezond is, wil je natuurlijk ook weten hoe je dit doet. De volgende drie oefeningen helpen je om vroeg opstaan gezond te maken én houden:

1. Exercise (beweging)

Bewegen in de ochtend heeft zo veel voordelen dat we die niet kunnen negeren. Je wordt er wakker van, het maakt je hoofd leeg en het zorgt de hele dag voor meer energie. Bewegen vlak na het opstaan kan je leven op veel verschillende manieren verbeteren.

Of je nu naar de sportschool gaat, gaat wandelen, hardlopen of aan het yoga doet: wat je doet in de tijd die je beweegt moet je helemaal zelf weten. Zolang je maar beweegt.

2. Reading (lezen)

Lezen is voor de hersenen wat beweging is voor het lichaam. Misschien ken je de uitdrukking ‘je bent wat je eet’. Voor lezen geldt exact hetzelfde: ‘je bent wat je leest’. Lezen is de snelste weg naar verandering en persoonlijke ontwikkeling op elk gebied. Het is één van de meest directe methoden om de kennis en ideeën op te doen die je nodig hebt om te bereiken wat je wilt bereiken.

Het gaat erom dat je van de experts leert. Wil je vroeg opstaan gezond maken? Een succesvol ochtendritueel ontwikkelen? Lees ‘The Miracle Morning’ en pas de zes krachtigste en effectiefste oefeningen uit het boek. Voor een samenvatting van de oefeningen kun je dit artikel, deel 2, en het artikel over deel 1 gebruiken. Zo geldt het ook voor andere dingen die je wilt leren.

Neem een voorbeeld aan succesvolle mensen die al tientallen jaren onderzoek doen naar de beste manier om de juiste dingen voor elkaar te krijgen. Een paar leestips:

Er zijn zoveel boeken over zoveel verschillende onderwerpen geschreven dat ik een aparte lijst van aanbevolen boeken heb gemaakt. Daar vind je de beste persoonlijke ontwikkeling boeken, van gedragsverandering tot timemanagement. Onthoud: je bent wat je leest.

3. Scribing (schrijven)

Scribing is de laatste oefening. Hal Elrod paste writing aan in scribing om er Life S.A.V.E.R.S. met een ‘s’ van te kunnen maken. Ideeën kunnen op elk moment overal vandaan komen. Het probleem met in gedachten schrijven is dat de inkt heel snel vervaagt.

Gedachten uit je hoofd op papier zetten levert waardevolle inzichten op die je anders zou missen. Een goede manier om vroeg opstaan gezond te maken, is je gedachten te vullen met positieve energie en dankbaarheid. Elrod noemt dit ook wel dankbaarheid 2.0.

Door elke dag kort stil te staan bij de vraag ‘waar ben ik vandaag dankbaar voor?’ ontwikkel je meer positieve gedachten. Dagboekschrijven is een methode om de antwoorden op deze vraag vast te leggen. Na verloop van tijd kun je terugkijken, leren van je geleerde lessen en de focus houden op je belangrijke prioriteiten.

Vroeg opstaan gezond maken in de praktijk: 3 tips

Wil jij je dag fris, gezond en positief starten zodat je daar de rest van de dag voordeel van hebt? De volgende drie oefeningen kun je toepassen:

  1. Maak een vijftien minuten trainingsschema voor de ochtend. Wat zou je willen doen om vroeg opstaan gezond te maken? Hardlopen? Yoga? Of een paar fitnessoefeningen?
  2. Plan vijftien minuten leestijd. Wat wil je graag aan jezelf verbeteren? Kies een boek dat over dit onderwerp gaat en lees vervolgens elke dag een paar bladzijden.
  3. Neem vijf minuten schrijftijd. Welke gedachten en gevoelens ervaar je op dit moment? Waar ben je dankbaar voor? Wat ga je vandaag doen om jezelf te verbeteren?

De bonustip: de belangrijkste tip van allemaal

Ja, ik weet wat je wilt zeggen. Voor al deze oefeningen heb je extra tijd in de ochtend nodig. Dat klopt. Als je vroeg opstaan gezond wilt maken, dan moet je daar iets voor doen. Anders zou iedereen het doen. En wie zegt dat je alle oefeningen moet doen? Misschien vind je één oefening meer dan genoeg? Experimenteer met de oefeningen en ontdek wat bij je past.

De effecten van een succesvol en gezond ochtendritueel kunnen enorm zijn. Het geeft je meer rust, dankbaarheid en positieve energie. De ochtendenergie is de energie die je meeneemt voor de rest van je dag. Uiteindelijk is het aan jezelf wat je wel en niet wilt doen, en hoeveel tijd je in jouw ochtendritueel wilt steken.

De bonustip: een succesvol ochtendritueel begint met een halfuur tot een uur eerder opstaan dan je nu doet.

Wat ga je doen om een succesvolochtendritueel te ontwikkelen? Welke oefeningen van de Life S.A.V.E.R.S. passen goed bij je? Laat hieronder een reactie achter en inspireer anderen met je verhaal!

Meer ochtendritueel tips

Boekentips artikel