Waar ben ik over 10 jaar
– Ontwerp Je Ideale Leven

Waar ben ik over 10 jaar? Een moeilijke vraag die ik mezelf stelde tijdens mijn studie. Ik wist het niet. Toch ging ik met de vraag aan de slag. Het geeft je richting in je leven. Met deze oefening heb je snel inzicht in jouw ideale leven en hoe je dit kunt bereiken!

‘If you do not think about your future, you cannot have one’ – John Galsworthy

Waarom zou je dit willen weten?

Om één belangrijke reden: weten wat je wilt geeft richting aan je leven. Het geeft je meer rust. Een beeld van jouw ideale leven over tien jaar geeft je een doel in het leven.

Je gedachten blijven op de achtergrond denken aan jouw ideale leven, en daardoor maak je betere keuzes die richting het doel leiden. Als je over tien jaar een zelfstandig ondernemer wilt zijn, is het logisch om de komende jaren stappen te zetten richting het ondernemen.

Het antwoord op de vraag ‘waar ben ik over 10 jaar?’ geeft je een duidelijk doel in je dagelijks leven. Je weet waar je voor aan het werk bent. Zonder dit doel heb je geen focus. Het is belangrijk dat je weet wat je wilt bereiken en hoe dat eruit zal gaan zien.

”Een schipper weet naar welke haven hij wil varen en gebruikt kaarten en vuurtorens om zijn richting te bepalen. Zonder focus zou hij rond blijven drijven op zee en misschien wel ergens aan wal komen, maar de kans is klein dat hij op de juiste plaats aankomt.”

Zonder een doel, valt er niets om op te focussen en zijn al je acties tijdverspilling. Het is belangrijk om jouw ideale leven voor ogen te hebben. En al lijkt het heel moeilijk voor je om dit toekomstplaatje voor je te zien. De oefening ‘Waar ben ik over 10 jaar’ is een handig hulpmiddel in je zoektocht.

Visualiseer je ideale leven op alle gebieden!

We hebben al vaker geschreven over de kracht van visualiseren. Wanneer je visualiseert geef je je gedachten de ruimte om op een andere manier te denken. Meer out of the box, meer in dromen. Je geeft jezelf de ruimte om je gedachten om te zetten in beelden.

Door visualisatie oefeningen dwing je jezelf over je ideale leven na te denken. En dat is leuk, want er zijn geen goede of foute antwoorden! Waar zie je jezelf in de toekomst? Waar sta je over 10 jaar? Zou jij het liefst in een luxe vakantiehuisje willen wonen of juist in een hutje op de hei? En wat voor werk zou je dan doen? Wat voor partner? Wat voor persoon wil je zijn?

Deze oefening is niet zo moeilijk. Het enige wat je hoeft te doen is opschrijven wat jij leuk vind. Waar ga je van glimlachen?

Aan de slag met pen en papier

Pak pen en papier. Schrijf in het midden van het vel de volgende vraag op: ‘waar ben ik over 10 jaar?’ Vanaf hier kun je lijntjes trekken en opschrijven welke dingen je allemaal leuk vind om te doen.

Ik doe deze oefening altijd na in vier verschillende levensgebieden:

  1. Gezondheid: hoe wil je dat je levensstijl eruit ziet? Wat voor gewicht wil je hebben? Wat voor sport wil je doen? Voel je je fit en gezond? En wat wil je doen om gezond te leven?
  2. Werk: waar ben ik over 10 jaar in mijn werk? Wat voor werk wil je doen?
  3. Relaties: hoeveel vrienden wil je hebben? Hoe zien je relaties eruit? Diepgaande vriendschappen of wil je het simpel houden? Wat voor relatie wil je met je partner? Liefdevol, spiritueel, lachen en gieren?
  4. Persoonlijke ontwikkeling: wat wil je de komende 10 jaar leren? In welke gebieden wil je groeien? Wil je meer lezen, mediteren, sporten?

Bij een gebrek aan inspiratie kun je nog meer levensgebieden toevoegen:

  • Uiterlijk: waar sta je over 10 jaar? Welke uitstraling wil je hebben?
  • Woning: waar wil je wonen? Hoe ziet het huis eruit? Wat voor omgeving?
  • Bucketlist: wat wil je ooit nog eens doen in je leven? Rondreizen? Een marathon lopen? Bungeejumpen?

Het is grappig, veel dingen die je voor jezelf hebt opgeschreven zijn misschien binnen een paar maanden te realiseren. Je kunt direct werken aan het verbeteren van je vriendschappen. En gezond leven hoeft geen jaren te duren. Je kunt direct starten met het leven van je ideale leven. Maar onthoud dit:

Zelfs als je nog steeds twijfelt is dit een nuttige oefening! De dingen die je nu hebt opgeschreven, zijn in ieder geval dingen die je leuk vind om te doen. Gaandeweg je leven kunnen er weer dingen veranderen. Dat is prima. Je hebt nu in ieder geval iets in handen waar je mee verder kunt.

Maak een stappenplan voor jezelf

Wat is het belangrijkste wat je hebt opgeschreven? Pak dit voorbeeld bij het opstellen van een stappenplan voor je doel. Want hoe kan je deze dingen bereiken? Wat voorbeelden:

  • Je wilt je vriendschappen ontwikkelen met meer diepgang. Wat kun je doen om de volgende stap te zetten? Investeren in de vriendschappen die openstaan voor diepgang? Meer praten over vertrouwen, betekenis en elkaars dromen?
  • Je wilt je vrijer en rustiger voelen. Je kunt leren mediteren, of je timemanagement finetunen. Boeken en cursussen kunnen je hierbij helpen. Misschien moet je meer voor jezelf opkomen?
  • Naast je gewone huis wil je graag een tweede vakantiehuis. Ja, je wilt het goed voor elkaar hebben. Denk na over de eerste stap. Waar wil je een vakantiehuis hebben? In welk land? Aan het strand of in de bergen? Veel mensen willen wel ergens iets hebben, maar weten niet waar. Stel je voor dat je in Spanje een vakantiehuis wilt hebben dat 1 miljoen euro kost. De maandlasten zijn bijvoorbeeld 5.000 euro. Hoe kun je dit geld bij elkaar verzamelen? Wat moet je hiervoor doen? Een eigen bedrijf starten of je loopbaan een nieuwe impuls geven?
  • Je wilt je fit en gezond voelen. Je kunt beginnen met gezonder eten, meer sporten of als je niets wilt veranderen, accepteren dat je tevreden bent met hoe je lichaam nu is.
  • Schrijf nu jouw stappenplan voor je belangrijkste doel 🙂

Wil jij je stappenplan omzetten in een actieplan?

Oké, die acties zijn een leuk en goed plan. De kans dat je ze weer vergeet is groot. Hoe concreter jij je doelen maakt, hoe makkelijker het wordt om daar je focus op te leggen. Minidoelen zijn de acties die je helpen om op koers te blijven van je grotere doelen.

Sneller vooruit met minidoelen: de details die het verschil maken

Van 7 tot 14 januari start de Gratis Ochtendritueel Challenge 2017. Tijdens deze challenge ontvang je tips en inspiratie om het maximale uit je ochtend te halen. Leer je plannen om te zetten in actie.

Meld je hier Gratis aan.

Inspiratie uit dit artikel is gebaseerd op het SoChicken artikel ”Hoe zie jij jezelf over 10 jaar”.

P.S. Dit blog is onderdeel van de voorbereidingen op de Gratis Ochtendritueel Challenge 2017. Dit is deel 8. Alle andere delen:

 

 

 

Boekentips artikel